Op deze pagina zetten we inspirerende praktijkvoorbeelden in de schijnwerpers. Omdat het per coalities – en soms zelfs per regio- verschilt hoe de verrijkte schooldag wordt ingericht en de visie op het programma School & Omgeving ook verschilt, is het interessant om deze verschillende aanpakken te belichten. De focus in deze praktijkreeks ligt op geleerde lessen en successen en wat de deelnemende coalities van elkaar kunnen leren.

IKC Schalkwijk in Haarlem

Als één van de betrokken Haarlemse initiatieven binnen programma School & Omgeving, zet IKC Schalkwijk zich actief in voor een rijke schooldag voor alle 180 leerlingen. Met een breed palet aan naschoolse activiteiten krijgen kinderen de kans om hun talenten op verschillende manieren te ontdekken en te ontwikkelen.

Lees het interview hier

Het Stagehuis in Den Haag

In het hart van de Haagse Schilderswijk bouwt het Stagehuis al jaren aan hoop, veiligheid en ontwikkeling. Als partner binnen de Haagse coalitie School & Omgeving levert het Stagehuis een wezenlijke bijdrage aan het verrijkte aanbod voor jongeren. Dat doen ze door jongeren zélf te activeren — als deelnemer én als rolmodel. De aanpak en visie zijn positief onderscheidend.

Lees het interview hier

De Havenacademie in Almere

De Havenacademie ontwikkelde met het lectoraat Urban Care & Education van Hogeschool Windesheim in Almere een e-learning, speciaal voor het verrijkte buitenschoolse aanbod. De focus lag echter niet op  kinderen, maar op professionals. Hoe kan je taal beter aan laten sluiten bij de leefwereld van verschillende kinderen? En hoe doe je dat in de context van een rijk naschools aanbod? De Almeerse Havenacademie en Hogeschool Windesheim geven tips en tricks.

Lees het interview hier

Omnia College in Gorinchem

Als één van de voorlopers is de Rijke Ontwikkeldag Gorinchem (ROG) op het Omnia College actief betrokken bij het programma School & Omgeving. Met GOcademy biedt deze vmbo-school in Gorinchem al drie jaar een verrijkt aanbod met onder andere dans, voetbal, zwemmen, basketbal en knutselen. Op 5 juni zijn we op de middelbare school voor de landelijke bijeenkomst van Programma School en Omgeving. We namen alvast een kijkje achter de schermen.

Lees het interview hier

Triple ThreaT in Haarlem

In de Haarlemse wijk Schalkwijk zorgt Triple ThreaT al jaren voor positieve verandering. Vanuit de Haarlemse coalitie School & Omgeving zijn zij één van de aanbieders van het verrijkte aanbod. En dat doen ze via een bijzonder aanpak. Met de inzet van lokale rolmodellen krijgen jongeren hier laagdrempelig de kansen en mogelijkheden die zij zelf vaak niet zien. Het is één van de manieren om kinderen en jongeren via verrijkt aanbod te stimuleren om in beweging te komen en ze te laten zien dat er ook andere talenten zijn naast basisvaardigheden. Wat is nu precies de kracht achter de inzet van rolmodellen en hoe kunnen andere coalities dit ook toepassen?

Lees het interview hier

't Palet in Den Haag

Op basisschool ‘t Palet, midden in de Haagse Schilderswijk, hoort directeur José Oliehoek zo ongeveer bij het meubilair, vertelt ze grappend. Al sinds 1990 loopt ze er rond, en heeft ze gezien hoe de basisschool zich gestaag uitbreidde met meerdere dependances. Inmiddels is de school niet meer weg te denken uit de buurt en is er een sterk samenwerkingsverband opgebouwd met partners in de wijk. José vertelt over het aanbod van Programma School & Omgeving  op de school, wat dit heeft opgeleverd en hoe veel oud-leerlingen nog steeds hun weg naar de school weten te vinden.

Lees het interview hier

Brede School De Wiken in Drachten

Basisonderwijs. Kinder- en buitenschoolse opvang. Een kinderdagcentrum voor kinderen met een beperking. Een bibliotheek. Welzijnswerk. En dat is eigenlijk nog niet eens alles. Durk Meijer is directeur van Brede School De Wiken, gelegen midden in een woonwijk in het centrum van Drachten. Met de verrijkte schooldag van De Wiken haalt Durk voor zijn leerlingen de wereld zijn school in.

Lees het interview hier

Basisschool An d'r Put in Landgraaf

Yoga, toneel, hockey en mindfulness. Het is een kleine greep uit de activiteiten die basisschool An d’r Put aanbiedt tijdens de verrijkte schooldag. We gingen in gesprek met directeur Marina en Juf Irma van basisschool An d’r Put in Landgraaf. Marina is sinds augustus 2023 directeur van de basisschool. Irma is naast leerkracht ook coördinator van de Gezonde School, het Rijke Schooldagprogramma van An d’r Put.

Lees het interview hier

Basisschool Atalanta in Eindhoven

Op ongeveer tien minuten met de bus vanaf station Eindhoven, in de wijk Woensel in Eindhoven-Noord, ligt basisschool Atalanta. Inge Schut-Dillen is schoolleider van Atalanta, en vertelt met Esther Gulikers, coördinator van de Rijke Schooldag, over de manier waarop zij de schooldag voor hun leerlingen verrijken.

Lees het interview hier

Gemeente: Dick Bentvelzen over Amsterdamse aanpak

Voor de gemeente Amsterdam is het een hele uitdaging om invulling te geven aan de rol als coalitiepartner. Maar de gemeente begint niet helemaal op nul. Vanaf 2021 wordt al nagedacht over de bijdrage van naschoolse activiteiten aan kansengelijkheid en het verminderen van segregatie. Eerder gaf de Inspectie van het Onderwijs al aan dat de Amsterdamse aanpak een voorbeeld is voor andere Nederlandse gemeenten. Wij spraken Dick Bentvelzen, beleidsadviseur VVE en kinderopvang van Gemeente Amsterdam, over deze aanpak.

Lees het interview hier