Hoe bied je leerlingen een verrijkend programma na schooltijd? Bij Praktijkcollege Het Plein in Amsterdam Nieuw-West laten ze met Plein XL zien hoe dat kan. Leerlingen doen mee aan sport-, cultuur- en vrijetijdsactiviteiten die voor velen thuis niet vanzelfsprekend zijn. In een veilige omgeving ontdekken ze talenten, beleven plezier en groeien. Coördinator Willem vertelt over de aanpak, uitdagingen en ambities.

Waarom Plein XL?

"Ons doel is leerlingen kennis te laten maken met activiteiten die vaak door financiële of culturele omstandigheden buiten bereik liggen," legt Willem uit. "Daarnaast bieden we een veilige plek waar ze elke middag terecht kunnen." Talentontwikkeling staat centraal: van sport tot rap en tekenen – leerlingen ontdekken wat ze fijn vinden om te doen. Waar ze de tijd vergeten en intrinsiek gemotiveerd zijn. 

Communicatie: een blijvende uitdaging

Het aanbod van Plein XL wordt standaard besproken met leerlingen en ouders, maar volgens Willem is dat nog niet genoeg. “Ouders en leerlingen overtuig je niet alleen met woorden, maar vooral door te laten zien hoe leuk en waardevol het is,” legt hij uit. Daarbij spelen mentoren een belangrijke rol: zij staan dicht bij de leerlingen en kunnen hen én hun ouders persoonlijk enthousiasmeren. Willem stelt: “Het succes van Plein XL staat of valt met draagvlak in de hele school. Pas als het programma door iedereen wordt ondersteund en uitgedragen, kunnen we echt het verschil maken.”

Populaire activiteiten & kwaliteitsbewaking

Tekenen, mode, bakken en sport zijn populair. Voor meisjes is er girls only rap, terwijl sportactiviteiten worden aangepast zodat jongere leerlingen ook veilig op hun eigen niveau mee kunnen doen. Leerlingen dragen ook een steentje bij in het Familierestaurant: een avond waarop leerlingen met familie, vrienden en buurtgenoten samenkomen om te genieten van goed eten en gezelligheid. Daar draait het niet alleen om koken, maar vooral om verbinding met elkaar.

Kwaliteit meet Willem aan de terugkeer van leerlingen: “Zij voelen direct of het veilig is en of er écht contact wordt gemaakt.” Externe docenten spelen daarin een belangrijke rol. Ze worden gezien als volwaardig onderdeel van het team en krijgen – waar nodig – studiedagen aangeboden om hun werk te versterken. Mocht er toch een mismatch ontstaan, dan wordt dat direct opgepakt.

Impact en toekomstdromen

Plein XL draagt bij aan een betere sfeer: leerlingen zijn meer ontspannen, betrokken en trots op hun talenten én hun school. "Dat is extra waardevol in het praktijkonderwijs," zegt Willem. Zijn droom? "Dat kunst- en cultuurinstellingen structureel samenwerken met onze leerlingen." Een win-win: "Kunstenaars brengen inspiratie, jongeren ontdekken nieuwe werelden."