Yoga, toneel en mindfulness: dat is óók de verrijkte schooldag

Yoga, toneel, hockey en mindfulness. Het is een kleine greep uit de activiteiten die basisschool An d’r Put aanbiedt tijdens de verrijkte schooldag. We gingen in gesprek met directeur Marina en Juf Irma van basisschool An d’r Put in Landgraaf. Marina is sinds augustus 2023 directeur van de basisschool. Irma is naast leerkracht ook coördinator van de Gezonde School, het Rijke Schooldagprogramma van An d’r Put.

Ik vind leerkracht het mooiste beroep ter wereld

Irma: 'Soms hebben kinderen in de ochtend geen zin, maar het is mooi om te zien dat ze dan door de activiteiten vervolgens niet naar huis willen. Ze willen graag delen wat ze hebben geleerd, bijvoorbeeld een nieuwe dansmove. Niet alle kinderen zijn goed in rekenen of taal, maar hebben wel andere talenten. Door het aanbieden van activiteiten waar zij goed in zijn, wordt hun zelfvertrouwen vergroot.'

Marina: 'De kinderen leren zo dat inzet en meedoen belangrijker is dan ergens per se goed in zijn. Door de activiteiten combineren we inspanning en ontspanning. Het maakt niet uit waar je vandaan komt; op onze school krijgt iedereen dezelfde kans.'

Irma: 'Ook de ouders reageren verrast op wat we aanbieden. Ze schrijven hun kinderen graag in. Ouders van oudere kinderen moeten soms wennen aan de naschoolse activiteiten, omdat ze gewend zijn aan vaste schooltijden.'

Welke tip wil je meegeven aan scholen die net beginnen met de verrijkte schooldag?

Irma: 'Het is belangrijk dat het team een gedeelde visie heeft. Dat is de basis. Onze visie is dat we de kinderen willen opvoeden als deel van de maatschappij. Ze mogen zijn wie ze zijn, maar moeten ook rekening houden met anderen. Het is belangrijk dat een kind zelf kiest om mee te doen. Als je iets kiest waar je achter staat, doe je het ook vanuit jezelf.'

Het maakt niet uit waar je vandaan komt; op onze school krijgt iedereen dezelfde kans

Irma: 'De rol van de leerkracht is erg belangrijk. Sommige kinderen schrijven zich meteen in, maar er zijn ook kinderen die dat niet doen. Dat kan komen doordat het vanuit huis minder gestimuleerd wordt. Deze kinderen hebben persoonlijke aandacht nodig. Denk aan leerlingen die in leefgroepen wonen. Het kan zijn dat meedoen aan een naschoolse activiteit dan lastig is. Daar kan de leerkracht bij helpen, door bijvoorbeeld af te stemmen hoe dit wel mogelijk is.'

'Daarnaast speelt ook een positieve vorm van groepsdruk een rol. Denk aan het enthousiasme van kinderen die al eerder hebben deelgenomen aan een activiteit. Zij kunnen andere kinderen enthousiasmeren. Als school moet je daar gebruik van maken.'

The Move Factory (TMF) regelt onder meer de coördinatie van de verrijkte schooldag, maar ook tussenschoolse activiteiten. TMF is aangesteld door de gemeente en de school is blij met de samenwerking omdat de lijntjes voor de afstemming kort zijn.

Irma: 'Ik vind dit het mooiste beroep ter wereld. Als leerkracht heb je veel geluk, want je mag onderdeel zijn van het leven van een kind. Je volgt hun ontwikkeling en zorgt ervoor dat ze zichzelf kunnen zijn. Als leerkracht kun je die veilige omgeving voor hen creëren. Ik vind het heel mooi dat ik als leerkracht voor iemand anders mag zorgen. Mijn rol als leerkracht ligt niet alleen bij het leren, maar ook bij de verdere ontwikkeling. Niet alleen cognitief, maar ook dat het kind ontdekt wat diens talenten zijn en waar ze goed in zijn. En belangrijker: wat ze leuk vinden. De kinderen krijgen door de activiteiten die wij aanbieden nieuwe mogelijkheden en pakken de kansen die wij ze bieden. Dat is mooi om te zien.

Marina: 'Als oud-leerkracht herken ik wat Irma zegt. Als directeur vind ik het fijn dat ik mensen mag ondersteunen die hun werk met passie doen. Ik zorg ervoor dat we de middelen hebben om deze mooie activiteiten te blijven doen.'

Wat willen jullie bereiken met de aangeboden activiteiten?

Marina: ‘Het is voor ons heel belangrijk dat het kind wordt gezien en dat een kind kan ontdekken waar diens interesse en voorkeuren liggen. Naast de standaardsporten zoals voetbal of hockey willen we ook dat kinderen kennis kunnen maken met nieuwe sporten zoals yoga. Dit zijn sporten waarmee ze normaal minder in aanraking komen. Dit zorgt ervoor dat ze hun horizon kunnen verbreden.'

Irma: 'Daarnaast geven we sfeerlessen. Deze lessen zijn extra, naast het reguliere aanbod. Om te voorkomen dat kinderen kiezen voor de activiteiten die ze al kennen, bieden we deze sfeerlessen aan, zodat ze ook iets nieuws kunnen kiezen. Nieuwe activiteiten kiezen we samen met TMF en de leerlingenraad. We stemmen af waar de behoeften liggen. TMF zorgt er vervolgens voor dat we met de juiste aanbieders kunnen werken.'