Niet iedere leerling weet van jongs af aan wat hij of zij wil of kan worden. Daar hebben sommige kinderen hulp bij nodig. Het thema Loopbaanleren richt zich op de begeleiding van kinderen bij het vinden van hun droombaan.  

Wat kan ik? Wat wil ik? En wat vind ik leuk? Dat zijn belangrijke vragen. Niet ieder kind bespreekt deze vragen met de ouders. Daarom zijn er verschillende initiatieven die kinderen aanmoedigen en helpen hierover na te denken. 

Met een concreet doel in hun hoofd, kunnen leerlingen naar hun toekomstbeeld toe werken. Zo is de kans groter dat ze gemotiveerder naar school gaan en hun diploma halen.

Onderzoek

Studietest

Leerlingen die nog niet weten welke opleiding ze willen volgen, kunnen erg geholpen worden door het maken van een studietest. Dat blijkt uit onderzoek (Hoxby & Turner, 2013).

Loopbaanbegeleiding

Naast studietesten helpt het om leerlingen te ondersteunen met loopbaanbegeleiding. Een adviseur, bijvoorbeeld een leraar, moedigt een leerling aan om na te denken over zijn of haar studiekeuze (onderzoek van Castleman & Goodman, 2014).

Beleid

De volgende beleidsmaatregelen richten zich op het thema Loopbaanleren: 

  • Mogelijk maken om een mbo-diploma niveau 1 en 2 binnen het vmbo te halen 
  • Meer activiteiten organiseren rondom loopbaanoriëntatie binnen het mbo

Loopbaanleren en gemeenten

Aan dit thema wordt extra aandacht besteed binnen de volgende gemeenten: