Niet alleen leerlingen, ook leraren moeten zich blijven ontwikkelen. Het thema Professionalisering moedigt deze ontwikkeling aan. Door training en coaching verbeteren leraren hun manier van lesgeven. Zo kunnen ze hun aanpak afstemmen op de groep en worden hun lessen effectiever.
Onderzoek
Zowel voor ervaren als beginnende docenten is het belangrijk om zich te blijven ontwikkelingen. Er zijn verschillende onderzoeken die laten zien dat Professionalisering nodig is én werkt.
Transformatieve Schoolmethode
Lesgeven is op iedere school en stad anders. Het is belangrijk dat een leraar zijn of haar aanpak afstemt op de normen, waarden en culturen van een groep. Doe je dit niet, dan ontstaan er spanningen tussen de leraar en leerlingen. Dat blijkt uit onderzoek van El Hadioui.
Leerlingen hebben moeite met schakelen tussen de verschillende culturen waar ze in opgroeien. Voor leraren is het in zo’n geval moeilijk om orde te houden in de klas.
De Transformatieve Schoolmethode helpt leraren hiermee om te gaan. Tegelijk verbeteren daardoor de schoolprestaties van de leerlingen. Zo hebben zij meer ruimte om hun talenten te ontdekken en ontwikkelen. Scholen die onderdeel zijn van de Community Urban Education passen deze methode toe.
Wat houdt de methode in?
In de animatievideo hieronder leggen we in het kort uit wat de Tranformatieve Schoolmethode precies is.
Coaching van leraren
Beginnende leraren moeten ontdekken hoe lesgeven er in de praktijk aan toe gaat. De coaching van beginnende leraren zorgt voor betere resultaten van leerlingen, blijkt uit onderzoek van Bolhaar, Houkes-Hommes en Van der Ven (2018). Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat de communicatie tussen leraren en leerlingen beter wordt als zij elkaar verbeterpunten geven. De ontwikkeling van leraar en leerling gaat dus goed samen.
Beleid
De volgende beleidsmaatregelen richten zich op het thema Professionalisering:
Vrijroosteren
De overheid heeft geld beschikbaar gesteld om leraren vrij te roosteren. Deze extra tijd geeft leraren de ruimte om trainingen te volgen die hun lesgeven verbetert.
Professionalisering en gemeenten
Aan dit thema wordt extra aandacht besteed binnen de volgende gemeenten:
Nieuws
De Klassen Kennisbank is gelanceerd!
De Klassen Kennisbank is gelanceerd! Het informatieve platform is gericht op iedereen in en om het primair en voortgezet ...
Lees verderDe 151 van de GKA: Een index van interventies voor gelijke kansen
Lees verderKrijg lessen van professionals met de app van On Track
Of je nu midden in je studententijd zit of over enkele jaren met pensioen gaat, als trotse partner van On Track is de GKA ervan ...
Lees verderAan de andere kant van de brug
Dit artikel is onderdeel van het GKA-magazine over High Dosage Tutoring. Stichting The Bridge Learning Interventions heeft High ...
Lees verderWethouder Moorman: "Kinderen ontwikkelen zich als we ze geven wat ze nodig hebben".
Spectaculair, dat vond ik van de onderzoeksresultaten over het effect van High Dosage Tutoring (HDT) in Amerika. Het was de ...
Lees verderPortretten deelnemende scholen van de CUE gebundeld in speciale uitgave
De Community Urban Education (CUE) is een gemeenschap waarin schoolleiders, leraren en onderwijsondersteuners inzichten en ...
Lees verder