Gemeente Rotterdam

Dertig gemeenten hebben een GKA-Aagenda opgesteld met afspraken over interventies, onderzoek en kennisdelingsactiviteiten gericht op het bevorderen van kansengelijkheid binnen het onderwijs. Iedere GKA-Agenda is opgesteld vanuit een eigen, lokaal vertrekpunt. Op deze pagina bekijk je de GKA-Agenda, interventies, nieuws en meer van de gemeente Rotterdam.

Kansengelijkheid voor ieder kind in Rotterdam is een centraal thema van het Rotterdamse onderwijs- en cultuureducatiebeleid. De gemeente Rotterdam investeert zowel in de diepte als in de breedte in gelijke kansen.

Rotterdam zet actief in op de thema’s:

  • Extra onderwijs
  • Professionalisering

Wethouder Said Kasmi (met in zijn portefeuille o.a. Onderwijs en Cultuur) ondertekende namens de gemeente de GKA-Agenda.

> Bekijk de GKA-Agenda van Rotterdam

Interventie Rotterdam

De Transformatieve School

Muziekles, dansles of kunstzinnige vorming: cultuureducatie is niet alleen inspirerend voor kinderen, maar het geeft ze ook zelfvertrouwen en draagt bij aan hun kennis en vaardigheden. Dat is belangrijk in een grote stad als Rotterdam, waar sommige kinderen leven in armoede, met taalachterstanden of met verschillende etnische achtergronden. Maar zijn kunstvakdocenten wel voldoende toegerust om in zo’n superdiverse klas met botsende sociale codes en verschillende sociale ladders les te geven? Andrea Svedlin van de gemeente Rotterdam: “Niet altijd. Uitval en verloop is jammer, zeker aangezien er al een groot lerarentekort is.”

Lees meer over de Transformatieve School in Rotterdam

Factsheet gemeente Rotterdam

Het onderling delen van kennis is belangrijk binnen de netwerkaanpak van het programma Gelijke Kansen. De factsheet gemeente Rotterdam helpt daarbij. De cijfers uit het document geven richting aan de ambities, afspraken en interventies die een gemeente formuleert in de GKA-Agenda.

Contact

Neem contact op met regiocoördinator Jacqueline Klein voor meer informatie.