Gemeente Zaanstad

Een groot aantal gemeenten hebben een GKA-Agenda opgesteld met afspraken over interventies, onderzoek en kennisdelingsactiviteiten gericht op het bevorderen van kansengelijkheid binnen het onderwijs. Iedere GKA-Agenda is opgesteld vanuit een eigen, lokaal vertrekpunt. Op deze pagina bekijkt u de GKA-Agenda, interventies, nieuws en meer van de gemeente Zaanstad.

In Zaanstad zijn er hardnekkige verschillen tussen bewoners en tussen wijken als het om inkomen, opleidingsniveau en participatie gaat. De gemeente Zaanstad geeft in het onderwijsbeleid al sinds lange tijd, samen met de schoolbesturen in het primair onderwijs, en de grootste kinderopvangorganisaties, vorm aan het Onderwijs Achterstandenbeleid. In de nota zijn scherpere keuzes gemaakt om de inzet van middelen beter ten goede te laten komen aan de kinderen die het echt nodig hebben, in de wijken, de VVE peuterspeelzalen, en op de scholen waar kansenongelijkheid het grootst is. Ongelijkheid in kansen vraagt om ongelijk investeren, daar je aandacht op zetten waar de risico’s op onderwijsachterstanden zich voordoen.

> Bekijk de GKA-Agenda van Zaanstad

Interventie Zaanstad

Brugfunctionarissen in Poelenburg en Peldersveld

De brugfunctionaris heeft de opdracht om het cultuurverschil tussen school en thuis te overbruggen. De inzet van de brugfunctionaris moet leraren bovendien ontlasten. Met de inzet van een brugfunctionaris binnen elke school kan het contact met ouders verbeteren, gaat de informatie-uitwisseling tussen school en thuis verbeteren en worden de omstandigheden beter voor een partnerschap tussen leerkracht en ouders. Daarvoor vervult de brugfunctionaris ook een ‘brug’ naar partijen buiten de school: partijen in de wijk die iets voor de gezinnen kunnen betekenen als er problemen spelen waar specifieke ondersteuning bij nodig is en waarbij ouders soms drempels ervaren die niet vanzelf weggaan. 

Contact

Neem contact op met regiocoördinator Isabelle Schulz voor meer informatie.