In dit onderdeel koppelen we wetenschappelijke inzichten aan de praktijk van School & Omgeving. We interviewen onderzoekers en wetenschappers die ieder een eigen visie hebben op de verrijkte schooldag en gaan met ze in gesprek in onze online reeks Wetenschap op Woensdag.
Interview Erik Scherder
Voor neuropsycholoog Erik Scherder is het glashelder: voor een goed ontwikkeld brein zijn sport en muziek minstens zo belangrijk als rekenen en taal. Scherder, hoogleraar neuropsychologie en verbonden aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, neemt ons mee in de ontwikkeling van het kinderbrein en de factoren die hier invloed op hebben.
Wetenschap op Woensdag 2: In gesprek over kwaliteit met het Kohnstamm Instituut
Het Kohnstamm Instituut onderzocht welke randvoorwaarden noodzakelijk zijn om kwaliteit te waarborgen. Het onderzoek richt zich op wetenschappelijke inzichten en ervaringen uit andere landen. Uit literatuuronderzoek en focusgroepen met wetenschappers en (praktijk)experts blijkt dat effectieve programma's zich richten op de sociale en fysieke veiligheid van leerlingen. Ook ligt de focus van deze programma’s op brede ontwikkeling op sociaal-emotioneel, cognitief en motorisch gebied.
De volgende onderzoeksvragen staan centraal:
- Welke voorwaarden zijn cruciaal voor een kwalitatief hoogstaand verrijkingsprogramma?
- Hoe wordt er (internationaal) gestuurd op deze kwaliteitseisen?
Op 16 april schoven de onderzoekers van het Kohnstamm Instituut aan in onze studio voor het tweede webinar van onze reeks Wetenschap op Woensdag. Wil je dit terugluisteren? Mail dan naar rijkeschooldag@minocw.nl
Nieuwsgierig naar het hele onderzoeksrapport? Lees het hier
Wetenschap op Woensdag 1: Trudie Schils
Welk effect heeft de verrijkte schooldag op de motivatie en houding van leerlingen en op hun taalbeheersing en relaties met klasgenoten? Kunnen we dat meten en wat hebben we daarvoor nodig? Prof. dr. Trudie Schils was woensdag 9 oktober te gast bij de eerste editie van onze online reeks Wetenschap op Woensdag.
Interview Meike Bartels
Een kant-en-klaar recept voor een gelukkig leven bestaat (nog) niet, maar biologisch psycholoog Meike Bartels is met haar onderzoek een heel eind op weg. Als hoogleraar Genetica en Welbevinden aan de Vrije Universiteit in Amsterdam doet Bartels samen met haar team onderzoek naar de oorzaken van verschillen in geluksgevoel en welbevinden. Niet alleen vanuit haar rol als wetenschapper, maar ook als moeder zoekt ze naar een antwoord op de vraag: waar word je gelukkig van?
Interview Luk Dewulf en Els Pronk
Volgens Luk Dewulf en Els Pronk heeft iedereen talent. Meerdere talenten zelfs, en die kun je ook nog eens heel makkelijk ontdekken. ‘Talent heeft te maken met volledig opgaan in het moment en energie krijgen van hetgeen wat je doet. Het is de keerzijde van burn-out, waarbij je je energieloos voelt en twijfelt aan je eigen kunnen.'
Interview Ferre Laevers
‘Als we anders kijken, dan zien we meer’. Dat is het motto van emeritus-hoogleraar Ferre Laevers. In zijn baanbrekende theorie voor kwaliteitsonderwijs zijn welbevinden en betrokkenheid de belangrijkste pijlers. De ervaring en de beleving van kinderen staan hierin centraal. De theorie van Laevers wordt zowel in Vlaanderen als Nederland volop toegepast.