Aflevering 4 - Hoge verwachtingen
Verwachtingen spelen een belangrijke rol in het onderwijs. Het bepaalt de manier waarop er wordt lesgegeven, hoe leerlingen benaderd worden en het uiteindelijke schooladvies in groep 8. Wat gebeurt er als deze verwachtingen te laag zijn? Krijgen leerlingen dan structureel een onderadvies? En hoe bepalend is dit dan voor de verdere loopbaan van leerlingen? In deze aflevering wordt het belang van zelfvertrouwen van leerlingen onderzocht, wat een zogenaamde ‘prison of expectations’ hiermee te maken heeft én hoe een hoge verwachting vanuit leraren bij kan dragen aan kansengelijkheid.
Hoge verwachtingen
In de vierde aflevering van ‘Ieder Talent Telt’ kijkt Allard Amelink naar het niveau van het onderwijs. Op welke manier draagt het onderwijs bij aan gelijke kansen? Of zorgt het juist voor meer ongelijkheid? En zit het hem dan in lesmethodes, de inrichting van ons onderwijsstelsel of spelen de verwachtingen die leraren hebben een belangrijke rol in kansen(on)gelijkheid?
In deze aflevering gaat Allard in gesprek met Inge de Wolf, Eddie Denessen, Cagri Ekmen, Ufuk Kahya, Carine Bloemhoff, Yolande de Beer en Cees Kom over hoge en lage verwachtingen, ingesleten patronen, zelfvertrouwen en het alles bepalende schooladvies in groep 8.
Link naar podcast
De sprekers in deze aflevering
Inge de Wolf
Inge de Wolf is directeur van de Academische Werkplaats Onderwijskwaliteit. Ook werkt Inge als strategisch inspecteur bij de onderwijsinspectie, is zij hoogleraar aan de Universiteit Maastricht en werkt ze regelmatig voor de WorldBank en OECD. Inge vertelt over hoe het staat met kansengelijkheid in Nederland.
Eddie Denessen
Hoogleraar aan de Universiteit van Leiden en hoofddocent Onderwijskunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Eddie Denessen is gespecialiseerd in onderzoeksgebieden die gerelateerd zijn aan kansenongelijkheid in het onderwijs.
Cagri Ekmen
Cagri Ekmen is consultant openbaar bestuur bij Berenschot. Eerder was hij lid van de GKA Jongerenraad Hij is een stapellaar die via het vmbo, mbo en hbo uiteindelijk een master diploma heeft behaald.
Ufuk Kahya
Ufuk Kahya is sinds 2018 wethouder in Den bosch. Hij heeft Duurzame mobiliteit, talentontwikkeling en Welzijn in zijn portefeuille. Eerder heeft hij als coach in het onderwijs gewerkt en heeft hij zich ingezet voor mensenrechtenprojecten in zowel binnen als buitenland.
Carine Bloemhoff
Carine Bloemhoff is sinds 2019 wethouder van de gemeente Groningen. Naast onderwijs heeft Carine ook werk en participatie, arbeidsmarktbeleid en accomodatiebeleid in haar portefeuille. Haar politieke drijfveer is ervoor te zorgen dat alle kinderen dezelfde kansen krijgen in het leven, ongeacht in welk gezin het kind wordt geboren.
Yolande de Beer
Yolande de Beer is directrice van de scholengroep LMC-VO van Het Lyceum Rotterdam en voormalig voorzitter van de algemene directie van het Rotterdamse Marnix Gymnasium.
Cees Kom
Cees Kom was tot voor kort rector a.i. bij het Rotterdamse Marnix Gymnasium, waar hij in de acht jaar daarvoor al werkzaam was als docent geschiedenis, afdelingsleider en lid algemene directie