In de Landelijke GKA-agenda Mondelinge Taalvaardigheid in de Kleutergroep verenigen scholen, onderzoekers en andere (onderwijs)professionals zich die gezamenlijk werk willen maken van- en kennis willen delen over- het verbeteren van de mondelinge taalvaardigheid van kleuters.
In deze Landelijke GKA-agenda richten twaalf basisscholen zich op het verbeteren van de mondelinge taalvaardigheid van kleuters, in het bijzonder kinderen met een VVE-indicatie. Dit doen zij in samenwerking met Stichting Vinci, taalexperts en onderzoekers. Het doel van deze Landelijke GKA-agenda is om het thema mondelinge taalvaardigheid een prominentere plek te geven in het curriculum van het kleuteronderwijs, erkenning van het belang daarvan door scholen en de stijging van de kwaliteit van het taalonderwijs.
Om dit te bereiken, wordt er een aantal interventies uitgevoerd:
- Signaleren en agenderen doormiddel van LanguageScreen
- Repareren en intensiveren doormiddel van NELI
- Taal verwerven door dialoog en interactie: professionaliseringsprogramma voor kleuterleerkrachten
Leerkrachten krijgen handvatten om taalontwikkeling actief te stimuleren. De impact wordt gemeten met o.a. het CLASS-instrument, observaties, screenings en focusgroepen, waarmee wordt gekeken of de verbeterde interacties leiden tot bredere taalontwikkeling.
Deelnemende scholen
Kennisdelingsactiviteiten
Deelnemende scholen hebben een gezamenlijke kick-off en maandelijkse intervisiebijeenkomsten. Binnenkort vind je op deze pagina ook de kennisdelingsactiviteiten vanuit de Landelijke GKA-agenda Mondelinge Taalvaardigheid in de Kleutergroep, zoals publicaties en een kennisbank waarin lesmaterialen, praktijkvoorbeelden en best practices worden verzameld.
Meer weten?
Wil je meer weten over de Landelijke GKA-agenda Mondelinge Taalvaardigheid in de Kleutergroep? Neem dan contact op met projectleider Nienke Dek.