Landelijke Agenda's

Wanneer we spreken over gelijke kansen, zijn er een aantal thema’s die vaak terugkomen. Ze komen aan bod tijdens gesprekken met schoolleiders en leerkrachten, ze staan in de GKA-agenda’s van gemeenten en zijn het onderwerp van onderzoeken en vakliteratuur. Het zijn de uitdagingen in en rondom het klaslokaal waar professionals meer over willen weten, een oplossing voor zoeken en waar energie op zit.

Landelijke agenda's
Door kennisopbouw en -deling over deze thema’s te stimuleren, bevorderen we kansengelijkheid. Daarom verbindt de GKA professionals rondom deze thema’s. Dit doen we in de Landelijke Agenda: een agenda gebouwd op basis van de vraag van professionals, bestaande uit thema’s die spelen in het hele land.

Verschillende thema's
Tot 2023 worden er gefaseerd drie thema’s toegevoegd aan de Landelijke Agenda: ‘Professionalisering’, ‘Taal en Ouders’ en ‘Omgaan met Armoede op scholen’. Scholen kunnen zich aansluiten op de thema’s waar zij werk van willen maken. Alhoewel de drie thema’s binnen de Landelijke Agenda terugkomen in veel gemeentelijke Gelijke Kansen Agenda’s, staan de instrumenten los van elkaar. Dit betekent dat scholen uit gemeentes die niet aangesloten zijn op de Gelijke Kansen Alliantie, zich ook kunnen aansluiten. Elk thema heeft een looptijd van twee jaar, een eigen structuur en bestaat uit een bundeling van interventies, experimenten en programma’s, die tijdens de looptijd op basis van de vraag van professionals verder worden aangevuld.

Contact
Wilt u op de hoogte gehouden worden over deze thema's? Neem dan contact op met projectleider Robine Mens.