In de Landelijke GKA-agenda Lesgeven vanuit Hoge Verwachtingen verenigen scholen, onderzoekers en andere (onderwijs)professionals zich die gezamenlijk werk willen maken van- en kennis willen delen over- het lesgeven vanuit hoge verwachtingen in het primair- en voortgezet onderwijs.
In de Landelijke GKA-agenda Lesgeven vanuit Hoge Verwachtingen zetten negentien scholen uit het po en vo in samenwerking met Hogeschool Rotterdam in op het structureel versterken van het onderwijs aan de hand van de didactiek van hoge verwachtingen. Het uitgangspunt is dat leraren met hoge verwachtingen bijdragen aan betere leerprestaties, zelfvertrouwen, motivatie en bevorderen van kansengelijkheid. Stichting Meerscholen, het Corlaer College, treedt in deze agenda op als penvoerder. Het Corlaer College heeft rijke ervaring met de methode Didactisch Coachen en het werken vanuit hoge verwachtingen. Hiertoe zal deze school inhoudelijk bijdragen aan deze Landelijke GKA-agenda.
Opleidingstraject
De methode Didactisch Coachen vormt de kern van deze aanpak. 36 onderwijsprofessionals volgen in 2,5 jaar een opleidingstraject tot intern trainer Didactisch Coachen. Gelijk vanaf het eerste jaar begeleiden zij hierbij ook hun collega’s in de praktijk. Schoolleiders volgen een traject gericht op coachend leidinggeven.
Kennisopbouw- en deling
Als onderdeel van deze agenda wordt actief kennis met elkaar opgebouwd en breder gedeeld. Hiertoe worden er drie symposia georganiseerd en wordt er een digitaal platform ontwikkeld voor het delen van praktijkervaringen, lesmaterialen, tools, het stellen van vragen en discussiëren over didactiek van hoge verwachtingen. Ook worden er publicaties gemaakt, presentaties op conferenties gegeven en Webinars, video’s en podcasts ontwikkeld. Deze laatsten met het doel om praktijkverhalen, geleerde lessen en expertise te delen.
Onderzoek
Daarnaast wordt er aanvullend onderzoek gedaan door de Hogeschool Rotterdam vanuit het Lectoraat Didactiek van Hoge Verwachtingen. Er wordt effectonderzoek gedaan naar het opleidingstraject interne trainer Didactisch Coachen én het traject Leidinggevend Coachen. Ook wordt er onderzoek gedaan naar de perceptie van leerlingen van het hoge verwachtingengedrag van de leraar en naar de tevredenheid over het opleidingstraject.
Deelnemende scholen
Meer weten?
- Openbare les Lia Voerman: Openbare les Lia Voerman - Hogeschool Rotterdam
- Lectoraat Didactiek van Hoge Verwachtingen, Hogeschool Rotterdam: Lectoraat Didactiek van hoge verwachtingen - Hogeschool Rotterdam
Activiteiten
Er wordt een startsymposium georganiseerd voor de deelnemers van de agenda op 12 september, van 10.00 tot 17.00 op het Corlaer College.
Contact?
Wil je meer weten over de Landelijke GKA-agenda Lesgeven vanuit Hoge Verwachtingen? Neem dan contact op met GKA-projectleider Rosanne Bruins Slot.