In de nieuwe Landelijke GKA-agenda Familieschool verenigen scholen, onderzoekers en andere (onderwijs)professionals zich die gezamenlijk werk willen maken van- en kennis willen delen over- de Familieschool.

In de Landelijke GKA-agenda Familieschool bouwen twaalf basisscholen aan een familieschool: een integrale aanpak waarbij onderwijs wordt verbonden aan ondersteuning voor gezinnen, samenwerking met ouders en armoedebestrijding en extra buitenschools onderwijsaanbod. Het doel is om versnipperde initiatieven rond opvoeding, welzijn en onderwijs te bundelen, zodat leerkrachten meer toekomen aan lesgeven, ouders actiever betrokken zijn, en kinderen profiteren van een rijkere schooldag. Schoolbestuur ASKO treedt op als penvoerder en zal vanuit haar ervaring met de Amsterdamse Familieschool deze Landelijke GKA-agenda trekken.

Familieschool-Coördinator
De scholen binnen deze agenda gaan aan de slag met een Familieschool-coördinator en worden begeleid bij de doorontwikkeling van hun aanpak. Ze krijgen ondersteuning op maat, doen mee aan kennisdeling voor en tussen schooldirecteuren, een scholingstraject voor de coördinatoren en werken aan de mindset van professionals. De doorontwikkeling zal elke school uitvoeren vanuit de eigen inzichten en eigen kracht.

Kennisdeling
Binnen de Landelijke GKA-agenda wordt actief kennis gedeeld over op de ervaringen binnen het scholennetwerk naar een bredere groep scholen, schoolbesturen en gemeenten: voor inspiratie en handvatten in de praktijk. Hierbij is een extra aandachtspunt hoe het beleid/de aanpak voor familiescholen binnen de gemeenten verder ontwikkeld kan worden: het vliegwieleffect. Er worden webinars ontwikkeld, bijdragen geleverd bij conferenties, workshops gegeven en werkbezoeken georganiseerd.

Onderzoek
Binnen deze agenda wordt onderzoek uitgevoerd, dat zich richt op de ontwikkeling, implementatie en werkzame elementen van de familieschool-aanpak. Er wordt aangehaakt op een onderzoek van het Lectoraat Armoede Interventies (HvA)  en het Kohnstamm Instituut m.b.t. Familiescholen. Deze heeft de volgende doelstellingen:

  • Het beschrijvend in kaart brengen van het ontwikkelde aanbod en de ontwikkelde interventies op de scholen;
  • Het in kaart brengen van het implementatieproces en de uiteindelijke resultaten;
  • het destilleren van de elementen die volgens betrokkenen (professionals, docenten, ouders/verzorgers en leerlingen) werkzaam zijn.

Het onderzoek onder de tien nieuwe landelijke Familiescholen in het kader van de Landelijke GKA-agenda zal hierop voortborduren/bij aansluiten. 

Daarnaast worden er gesprekken georganiseerd om binnen de landelijke GKA-agenda informatie te verzamelen over succesfactoren in de ontwikkelde werkwijze(n) en benodigdheden voor een doorontwikkeling van de aanpak.

Deelnemende scholen

De (Amsterdamse) Familieschool-aanpak
In de Amsterdamse familieschool-aanpak staan drie pijlers centraal: 

  • Rijke dag van het kind: Voor alle kinderen is er tijdens en na schooltijd een rijk en sterk activiteitenaanbod met toeleiding naar de wijk. Leerlingen verbreden zo hun leefwereld, versterken hun sociale vaardigheden en ontdekken hun talenten. Kinderen groeien daarmee in hun zelfvertrouwen en vergroten hun netwerk. Daardoor zitten ze beter in hun vel en ontwikkelen ze zich ook optimaal na de basisschool.
  • Ouders als partner: we doen het samen Ouders zijn gelijkwaardige partners van de school. Zij denken en doen mee in de ontwikkeling van de Familieschool en worden betrokken bij het onderwijs, waardoor de kloof tussen school, thuis en de wijk kleiner wordt. Ouders kunnen hun kind zo ondersteunen en coachen in de ontwikkeling. School, ouders en de organisaties in de wijk werken zo samen aan een sterkere gemeenschap.
  • De basis van het gezin en de familie: De school heeft oog voor de thuissituatie. Samen met de maatschappelijke partners in de wijk bevordert de school dat kinderen opgroeien in een stimulerende en veilige omgeving. Waar nodig biedt de Familieschool met de partners ondersteuning op het terrein van zorg, opvoeding en armoede. Zo ontstaat er meer rust bij de gezinnen en komt het kind beter tot ontwikkeling.

Om op basis van deze drie pijlers de Familieschool succesvol te ontwikkelen, zijn de volgende randvoorwaarden opgesteld:

  • Team professionaliseren: Het team is de cruciale schakel in het geheel. De coördinatoren van de Familieschool maken het team bewust van het concept en de kansen en uitdagingen van leerlingen en gezinnen. Daarbij ontwikkelen ze kennis en vaardigheden om te observeren, signaleren en actie te nemen. Medewerkers op school horen en zien veel, worden vertrouwd en kunnen ouders en kinderen wijzen op mogelijkheden voor ondersteuning.
  • Zo vroeg mogelijk naast het gezin staan: Het is belangrijk om vroegtijdig een band op te bouwen met jonge ouders en goed samen te werken met de voorschool en kinderdagverblijven. Zo kunnen ouders zo goed mogelijk worden ondersteund in hun thuissituatie en bij de begeleiding van hun kind. Ook is het zaak om van begin af aan te investeren in goede relaties met alle relevante instellingen in het sociaal domein en de zorg.

Meer informatie

Activiteiten
Congres 5 jaar Amsterdamse Familieschool: Samen het verschil maken!

Datum: Donderdag 6 november 2025 om 13:00-18:00.

Locatie: Theater De Meervaart, Meer en Vaart 300, 1068 LE Amsterdam.

Contact
Wil je meer weten over de Landelijke GKA-agenda Familieschool? Neem dan contact op met GKA-projectleider Rosanne Bruins Slot.