College Possible Programma

Deze studie bekijkt de overgang van de middelbare school naar het hoger onderwijs (high school to college) en is gericht op leerlingen uit families met een laag inkomen. Gedurende twee jaar werden leerlingen intensief begeleid richting en tijdens de overgang naar het hoger onderwijs. Leerlingen uit de interventiegroep hadden een hogere kans om zich aan te melden bij en om toegelaten tot een instelling uit het hoger onderwijs. De interventie slaagde er zodoende in om een groter aantal leerlingen uit families met een laag inkomen toegang te geven tot het hoger onderwijs.

Over het onderzoek naar het College Possible Programma

  • School: overgang HO
  • Duur: 2 jaar
  • Evidentie: gerandomiseerd experiment
  • Locatie: Verenigde Staten
  • Bron: Avery, C. (2013). Evaluation of the College Possible program: Results from a randomized controlled trial (No. w19562). National Bureau of Economic Research.

Achtergrond

Een aantal recente studies documenteert twee problemen. De eerste laat zien dat terwijl het voor veel laatste jaars high school leerlingen gebruikelijk is dat ze van plan zijn om door te stromen naar het hoger onderwijs, de daadwerkelijke doorstroompercentages betrekkelijk laag liggen in grote stedelijke school districten. Een andere probleem is dat hoog presterende studenten vaak niet doorstromen naar de niveaus die bij hun kwalificaties passen en soms zelfs helemaal niet doorstuderen. Een mogelijke verklaring voor deze fenomenen is dat er niet genoeg adequate begeleiding is bij de overgang van het voortgezet onderwijs naar het hoger onderwijs.

Doelgroep

Deze interventie is gericht op leerlingen afkomstig uit families met een laag inkomen.

Interventie

Het College Possible Program is een programma dat bestaat uit twee jaar begeleiding aan high school leerlingen. Het programma helpt ze bij het voorbereiden op belangrijke toetsen, met toelatingsaanvragen bij instellingen in het hoger onderwijs, en bij het aanvragen van financiële hulp. Het programma is alleen toegangelijk voor leerlingen afkomstig uit families met een laag inkomen.

Resultaten

Leerlingen uit de interventiegroep waren:

  1.  30 procent waarschijnlijker om zich aan te melden voor een 4-jarige universiteitsstudie 
  2. 44 procent waarschijnlijker om zich aan te melden voor een geselecteerde instelling.

De interventie slaagde er zodoende in om meer leerlingen afkomstig uit families met een laag inkomen toegang te geven tot het hoger onderwijs.