GKA-jongere vertelt over tweede gastles van credible messenger in Eindhoven

De tweede gastles van de GKA-pilot credible messengers vond plaats in Eindhoven op basisschool Tweelingen. Leerlingen van groep 7 en 8 luisterden met open mond naar Soufiane Touzani en zijn verhaal over het pakken van kansen en het omgaan met tegenslagen. Deze gastles had een bijzonder randje, omdat een lid van  de GKA-Jongerenraad voorstelde om de gastles op deze basisschool te geven. Hieronder leest u zijn verslag.

“Het is een school in de Eindhovense wijk Vaartbroek, stadsdeel Woensel”, vertelt GKA-jongere Ivy Dirksen. “Vaartbroek staat bekend als een wijk met veel mensen met een lage sociaal-economische status en als een wijk met veel biculturele gezinnen. Duidelijk is in ieder geval dat er sprake is van kansenongelijkheid in deze wijk en op de school.”

Soufiane Touzani staat met GKA-jongere Ivy Dirksen op de foto
Ivy Dirksen (r) met influencer Soufiane Touzani

Kinderen luisterden in opperste concentratie

De komst van influencer Touzani als credible messenger werd enorm gewaardeerd, vertelt Dirksen: “De initiële reactie van de kinderen was een en al hysterie. Ook naderhand toen ik met enkele kinderen sprak, gaven ze aan dat ze het idee hadden dat ze aan het dromen waren toen ze Touzani het schoolplein op zagen lopen. 

Tijdens de les zelf viel het me op hoe iedereen continu geboeid en geconcentreerd zat te luisteren naar Touzani zijn verhaal. Ieder kind luisterde en deed mee. Verder vond ik het opvallend dat de kinderen die ik sprak allemaal aangaven het vooral heel leuk te vinden dat Touzani wat uit zijn privéleven deelde.”

Credible messenger moet passen bij de doelgroep

Dirksen is ervan overtuigd dat het inzetten van een credible messenger een bijdrage kan leveren aan het overbrengen van een bepaalde boodschap bij een specifieke doelgroep. “Als een persoon waar kinderen tegen opkijken zegt dat ze niet moeten pesten, grote kans dat dat eerder landt dan wanneer de leraar het zegt. De boodschap van Touzani ging vooral over dat je nooit moet opgeven en dat je hongerig moet blijven om nieuwe dingen te leren. Toen ik naderhand enkele kinderen sprak over wat ze nu het meest was bijgebleven van Touzani’s  verhaal, zeiden ze allemaal ‘dat je nooit moet opgeven’.”

GKA-jongere Ivy Dirksen luistert in een klaslokaal naar de gastles

Benieuwd naar wat straks is bijgebleven bij de kinderen

Om kinderen een inspirerende boodschap mee te geven, een boodschap die aanspoort om bepaald gedrag te tonen en motiveert, kan het inzetten van een credible messenger helpen. Dirksen ziet dat er zeker potentieel is. “Ik ben verder vooral benieuwd wat er van de boodschap is bijgebleven bij de kinderen over een paar maanden en of ze hun gedrag hebben aangepast.” Hier hoopt de GKA binnenkort antwoord op te kunnen geven.