Persoonlijke begeleiding inschrijven universiteit

Deze overzichtsparagraaf uit een overzichtsstudie van Lavecchia et al. (2015) gaat in op hoe persoonlijke begeleiding kan helpen bij het doorbreken van routines en het tegengaan van inertie (uitstelgedrag) met betrekking tot het inschrijven aan de universiteit (college). Persoonlijke begeleiding blijkt te leiden tot een substantiële verhoging van het aantal (succesvolle) inschrijvingen aan universiteiten. 

Over het onderzoek naar persoonlijke begeleiding inschrijven universiteit

  • School: VO/HO
  • Evidentie: overzichtsstudie met voornamelijk gerandomiseerde experimenten
  • Locatie: Verenigde Staten
  • Bron: Pp. 45-51 in Lavecchia, A., Liu, H., & Oreopoulos, P. (2015). Behavioral Economics of Education: Progress and Possibilities (No. 8853). Institute for the Study of Labor.

Achtergrond

Persoonlijke begeleiding is een intensieve manier om studenten met uitstelgedrag (inertie) door middel van maatwerk te begeleiden.    

Doelgroep

Persoonlijke begeleiding is erop gericht om uitstelgedrag bij potentiële studenten aan te pakken. Dit zijn met name leerlingen in de laatste fase van de middelbare school. 

Interventie

Deze overzichtsparagraaf van Lavecchia et al. (2015) behandelt verschillende gedragsinterventies met de focus op persoonlijke begeleiding. Deze kunnen helpen bij het doorbreken van routines en het tegengaan van inertie. 

Resultaten

Verschillende studies uit het overzicht van Lavecchia et al. (2015) bestuderen de effecten van persoonlijke begeleiding. Leerlingen met persoonlijke begeleiding zijn op vele vlakken beter af dan hun collega-leerlingen die geen persoonlijke begeleiding hebben gehad. Ze schrijven zich eerder in voor de universiteit, weten vaker toegelaten te worden en richten hun pijlen vaker op de selectievere universiteiten. Zo zijn leerlingen die persoonlijke begeleiding hebben genoten veel eerder geneigd hun sollicitatie naar een 4-jarige studie aan de universiteit af te ronden. In een studie van Avery (2013) was de kans dat studenten zich inschreven op een 4-jarige studie op de universiteit (college) 30% hoger. Afhankelijk van het begeleidingprogramma en de intensiteit van de verschillende programma's, wisten ook meer studenten hun sollicitatie met een daadwerkelijke toelating af te ronden. Dit loopt in het overzicht op van 5,6 procent tot 30 procent meer succesvolle sollicitaties, dan de groep die geen persoonlijke begeleiding heeft gehad.