Op 12 september vond de startbijeenkomst van de Gelijke Kansen Alliantie ‘Lesgeven vanuit Hoge Verwachtingen’ plaats.
Twintig scholen zijn bij dit project betrokken. Naast de zesendertig onderwijsprofessionals die de training intern trainer Didactisch Coach volgen, zullen ook de leidinggevenden van de scholen binnen dit project deelnemen aan de eenjarige training Coachend leidinggeven.
Edwin Versluis, manager post-hbo-onderwijs aan de Hogeschool Rotterdam en tevens alumnus van Leidinggevend Coachen, vertelt het volgende over de startbijeenkomst:
Startbijeenkomst
‘Tijdens de startbijeenkomst is met een aantal leidinggevenden gesproken. Zij hebben allen hoge verwachtingen van de training. De meesten willen Didactisch coachen beter leren kennen en nieuwe vaardigheden leren waarmee zij samen met hun medewerkers het Didactisch coachen kunnen implementeren binnen hun eigen organisatie. Sommige leidinggevenden hopen tijdens de training een bevestiging te krijgen dat zij als leidinggevend coach al goed op weg zijn. Dat er binnen de training veel met beelden wordt gewerkt vinden de leidinggevenden die zijn gesproken best wel spannend. De verwachtingen van de deelnemers zijn hoog, zo ook hun nieuwsgierigheid en enthousiasme voor dit leertraject.
…Ik heb echt zin om samen met collega leidinggevenden uit verschillende scholen de principes van Didactisch coachen te doorgronden, zodat ik weet hoe ik mijn collega’s het beste kan begeleiden…
(leidinggevende traject leidinggevend coachen binnen de Landelijke Agenda).
Samen werken aan een cultuur van hoge verwachtingen
Om Didactisch Coachen duurzaam te implementeren is het belangrijk dat er op verschillende niveaus in de organisatie een ontwikkelproces op gang wordt gebracht. Een proces waaraan iedereen meedoet, een proces dat ruimte biedt aan kennismaken met de achtergronden en de systematiek van Didactisch Coachen, aan de vertaling naar de praktijk en aan het leren van de vaardigheden die bij Didactisch Coachen horen. De leidinggevenden kunnen actief bijdragen aan een leer bevorderende cultuur van hoge verwachtingen.
Het professionaliseringstraject Leidinggevend Coachen is praktisch ingericht. Dat betekent dat iedere deelnemer onder andere feedback krijgt op de eigen manier van communiceren met behulp van op data gebaseerde feedback en video-intervisie. In de training worden dezelfde uitgangspunten gehanteerd als in de training interne trainer Didactisch Coachen.’