Onze jongeren over hun ervaringen tijdens de coronacrisis (deel 2)

Gedurende de coronacrisis delen de jongeren van de Jongerenraad hun inzichten en verhalen rondom onderwijs op afstand. Hiervoor zijn zij te rade gegaan bij hun eigen netwerk. Denk aan familie, studiegenoten en kennissen. De komende paar weken komen alle 14 jongeren aan het woord om hun bevindingen te delen. Hoe gaan ouders om met thuisonderwijs? Wat doet onderwijs op afstand met de prestaties van leerlingen? Welke onverwachte effecten heeft onderwijs op afstand? Vorige week kon u de eerste drie verhalen lezen. Hieronder leest u drie nieuwe verhalen.

'Er is veel meer ruimte voor creativiteit' - Pleun

“Mijn moeder werkt in het basisonderwijs en wat ik bij haar zie is dat de corona-crisis veel creativiteit teweeg brengt”, vertelt Pleun (24). “Alle routine valt weg en daardoor komt ruimte om nieuwe dingen te proberen, pilots op te zetten, online samenwerkingen aan te gaan en elkaars ideeën te gebruiken. Kinderen in de bovenbouw vinden het heel erg dat ze niet naar school kunnen, maar ze hebben zoveel begrip. Voor elkaar en voor de situatie. Mijn moeder was onder de indruk van hoe flexibel ze zijn.”

Beeld: ©Pleun Mekkering
De moeder van Pleun tijdens een van haar videolessen

Kinderen zijn vindingrijk binnen de situatie

“Het digitaal lesgeven was de eerste keer chaotisch, maar toen alles werkte, vond mijn moeder het superleuk. Ze hoopt dat als iedereen straks weer naar school gaat, ze dit soort dingen blijven doen en digitale middelen blijven gebruiken, ook al ben je in de klas.” De kinderen blijken ook vindingrijk zijn te zijn binnen deze situatie. “Kinderen gingen uit zichzelf elkaar bellen om hulp te vragen, zoals ze dat in de klas aan hun buurman zouden vragen. Een van de leerlingen mist het conditiecircuitje van gymles en heeft het toen zelf gedaan en daar een filmpje van gedeeld.”

Herwaarding van school

Een positieve ontwikkeling nu scholen dicht zijn is dat “alle kinderen weer naar school willen”, vertelt Pleun. “Je ziet een herwaardering van school en dat de contacten op school toch heel waardevol zijn.”

'Het helpt als jongeren met jongeren praten over de situatie' - Mohamed

Mohamed (18) woont in Arnhem en merkt dat er in zijn wijk weer meer hangjongeren zijn sinds de coronacrisis: “De wijk Presikhaaf stond bekend als achterstandswijk, maar sinds 2010 heeft de gemeente hier een flinke investering in gedaan. Nu zijn er toezichtsteams gevormd met jongeren en is er een jongerencentrum. Zelf zit ik ook in een toezichtsteam en ik ben vrijwilliger bij het jongerencentrum. Dat is nu gesloten vanwege corona. Tegelijkertijd zie ik meer jongeren hangen in het park. Er wordt ook weer meer kattenkwaad uitgehaald.”

"Jongeren die jongeren aanspreken heeft impact."

Samen door de moeilijke periode heen

Volgens Mohamed willen de jongeren thuis graag ontvluchten. “Ze vervelen zich natuurlijk. Met het toezichtsteam en vrijwilligers van het jongerencentrum maken we een praatje met deze jongeren, over de moeilijke periode. Je ziet wel dat het impact heeft op ze. Het helpt dat wij eerst met ze praten in plaats van de wijkagent erop af te sturen. Het is een flinke opdracht om door te komen, maar we doen het samen.”

'Tijdelijk wonen bij mijn oma geeft meer rust thuis'- Ibtisaam

Ibtisaam (18) woont tijdelijk bij haar oma: “Ik kom uit een gezin van zes. Toen de maatregelen werden aangekondigd, hebben mijn oudere zus en ik besloten om tijdelijk bij mijn oma te gaan wonen. Daar volg ik nu online mijn hoorcolleges, ik studeer psychologie. Mijn oma is gelukkig nog jong, begin 60. Zij woont ook in Rotterdam Noord, hemelsbreed anderhalve kilometer bij ons vandaan. Zo is er thuis meer rust en mijn oma is niet alleen.”

Geluk dat er rust en ondersteuning is

Ibtisaam ziet duidelijke verschillen: “Mijn broertje is 7, mijn zusje zit op de middelbare school. Zij doet veel zelfstandig en volgt vooral online les, maar mijn broertje heeft veel meer ondersteuning nodig. Gelukkig kunnen mijn ouders hen dat geven. Wij hebben bij oma rust om te studeren. Maar wat als dat niet zo is? Wat als je al die mogelijkheden of ondersteuning niet hebt? Ik vind eigenlijk dat ik geluk heb gehad.”