Goalsetting draagt bij aan betere studieresultaten en kansengelijkheid

Mensen met een duidelijk doel in het leven presteren beter tijdens hun studie, zijn gelukkiger en leven langer. Dit blijkt uit onderzoek naar goalsetting van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) onder eerstejaarsstudenten. De methode is ook relevant voor het voortgezet onderwijs. Aandacht voor de langetermijndoelen van leerlingen kan namelijk bijdragen aan kansengelijkheid. Reden voor de Gelijke Kansen Alliantie om deze methode te ondersteunen.

RSM besloot in 2011 onder leiding van prof. dr. Michaéla Schippers te onderzoeken of een online goalsetting-programma onder eerstejaarsstudenten effectief zou zijn voor hun motivatie en studieresultaten. Het filmpje hieronder legt uit wat goalsetting precies inhoudt. Heldere doelen formuleren bleek een schot in de roos voor de studenten die meededen aan het onderzoek. Het onderzoek liet zien dat:

  • studieresultaten met gemiddeld 20% verbeterden;
  • de kloof in studieresultaten tussen mannen en vrouwen in het eerste studiejaar zo goed als verdween;
  • de kloof in studieresultaten tussen etniciteit in het eerste studiejaar met 38% verminderde en in het tweede studiejaar zelfs tot 93%.

De methode met succes in de praktijk

Docent en onderzoeker Izaak Dekker van Hogeschool Rotterdam startte in 2018 met succes de interventie ‘overtref jezelf’ op basis van het RSM-onderzoek. Daarnaast zijn de volgende scholen aan de slag gegaan met het goalsetting-programma:

  • het IJsselcollege uit Capelle aan den IJssel
  • het Fioretti College uit Lisse
  • het Hugo de Groot Lyceum uit Rotterdam
  • het Segbroek College uit Den Haag

Zelf aan de slag met goalsetting

De verwachting is dat vooral leerlingen met motivatieproblemen en leerlingen die onderpresteren baat hebben bij het goalsetting-programma. Ook zou de methode leiden tot meer kansengelijkheid.

Is uw school ook geïnteresseerd? Middelbare scholen kunnen voor meer informatie contact opnemen met Niklas Ziegler (ziegler@rsm.nl).