Dagvoorzitter Wendelien Wouters
Wendelien Wouters is een ervaren dagvoorzitter met liefde voor onderwijs, zorg en jeugd. Ze weet als geen ander hoe ze betekenisvolle gesprekken voert over wat mensen écht beweegt. Haar stijl is energiek, invoelend en altijd afgestemd op de mensen in de zaal. Dankzij haar achtergrond als theatermaker weet ze bovendien hoe ze de deelnemers in de hoofdrol zet. Wendelien groeide op in de Achterhoek, werkte jaren voor Amphion Cultuurbedrijf en is het vaste gezicht van Het Onderwijsgesprek. Voor de Gelijke Kansen Alliantie maakte ze de veelbeluisterde podcast “Overal talent” in samenwerking met Luk Dewulf en Els Pronk. Luister de podcastserie via Spotify: Overal Talent.
OP DE BANK MET… Inspirerende verhalen uit de praktijk met culturele afsluiting
Dagvoorzitter Wendelien Wouters gaat in gesprek met mensen die dagelijks bezig zijn om gelijke kansen in de praktijk te brengen. Wie zijn zij? Wat beweegt hen? Welke uitdagingen komen ze tegen? Gelijke kansen vanuit verschillende perspectieven krijgen een podium. Interviews worden afgewisseld met culturele intermezzo’s.

Keynote spreker Micha de Winter
Tijdens zijn lezing deelt Micha de Winter zijn inzichten over hoe we samen kunnen werken aan het versterken van de pedagogische basis. Hij put daarvoor onder andere uit zijn meest recente boek ‘Medemenselijk opvoeden’. Daarin zijn hoop, sociale daadkracht en collectiviteit drie sleutelbegrippen. “Problemen rond opgroeien hebben bijna altijd te maken met hoe de samenleving functioneert”.
Micha de Winter (1951) is sociaal pedagoog en emeritus hoogleraar Pedagogiek aan de Universiteit Utrecht. Van 2016 tot 2020 was hij tevens Bijzonder Lector Jeugd bij de Hogeschool Utrecht.

Keynote spreker Sabrina Alhanachi
Cultureel Responsief Lesgeven (CRL) is een krachtige, wetenschappelijk onderbouwde aanpak om kansengelijkheid in het onderwijs te bevorderen. Tijdens deze keynote zal dr. Sabrina Alhanachi op basis van wetenschappelijke inzichten, praktijkvoorbeelden en -ervaringen toelichten wat CRL inhoudt en wat het belang ervan is. Daarnaast gaat zij in op wat deze onderwijsbenadering vraagt van de leraar, het team en de school als geheel. Tot slot rijkt ze concrete suggesties aan om met deze onderwijsbenadering in de praktijk aan de slag te gaan.
Onderwijswetenschapper Sabrina Alhanachi (PhD) is een expert in cultureel responsief lesgeven die scholen adviseert, docententeams begeleidt en traint. Ze promoveerde in 2023 aan de Erasmus Universiteit, waar ze ook zeven jaar onderzoek deed naar dit onderwerp.

Bekijk de workshops
In de middag gaan we de diepte in tijdens 2 workshopsessies die gelijke kansen vanuit verschillende invalshoeken benaderen. En waarin theorie en praktijk samenkomen. Je kunt de link naar de workshop informatie onderaan deze pagina vinden.