Het NRO voert in opdracht van OCW verschillende onderzoeken uit. Dat doen we in samenwerking met lokale coalities van Programma School & Omgeving. Op dit moment loopt er een zestal onderzoeken. In 2025 verwachten we de eerste resultaten. De onderzoekers hebben onderling contact en we kijken waar we onderling verbindingen kunnen leggen.

1. Een rijke schooldag voor alle kinderen: een samenwerking tussen onderwijs en onderzoek in Limburg

Voor een optimale ontwikkeling van kinderen en gelijke onderwijskansen is het belangrijk dat zij in een veilige (leer)omgeving terechtkomen waar hun nieuwsgierigheid wordt gestimuleerd, zij nieuwe dingen kunnen uitproberen en (sociale) ervaringen opdoen. Met het concept van de 'rijke schooldag' willen scholen alle kinderen deze veilige (leer)omgeving bieden. In dit onderzoek wordt er gekeken naar de effecten van een rijke schooldag op uitkomsten zoals schoolmotivatie, schoolhouding, vertrouwen in school, relaties met andere kinderen en leerkrachten, interesses, verschillende 21e-eeuwse vaardigheden en taalbeheersing. Dit onderzoek wordt uitgevoerd op dertig basisscholen in Limburg, binnen een bestaande samenwerking tussen onderwijsprofessionals en onderzoekers.

  • Projectleider: prof. dr. T. Schils
  • Projectleider organisatie: Maastricht University
  • Tijdsduur: 1 september 2024 t/m 31 augustus 2027
  • Meer informatie

2. Activiteiten om leerlingen in het basisonderwijs te helpen de sociaal-emotionele vaardigheden te ontwikkelen

Met het programma School en Omgeving wordt door de coalitie Breda voor groep vier tot en met acht in het basisonderwijs naschoolse activiteiten aangeboden in sport, cultuur en bewustwording. Het hoofddoel is om sociaal-emotionele vaardigheden van leerlingen te versterken. Met een mixed methods aanpak van kwantitatief en kwalitatief onderzoek, worden aanwijzingen voor mogelijke effecten van initiatieven gericht op talent- en vaardighedenontwikkeling op de ontwikkeling van leerlingen onderzocht. Ook onderzoekt de coalitie differentiële effecten (bijvoorbeeld naar leeftijd) en werkzame elementen. Data worden verzameld met gevalideerde vragenlijsten en instrumenten voor observatie, en diepte-interviews. De resultaten bieden waardevolle inzichten voor wetenschap, praktijk en beleid.

  • Projectleider: dr. M.M.E. Muskens
  • Projectleider organisatie: KBA Nijmegen
  • Tijdsduur: 2 september 2024 t/m 7 september 2027
  • Meer informatie

3. Een meervoudige casestudie naar de programma-theorie va scholen en interventieaanbieders en de effectiviteit van interventies op leerlingen

Veel scholen geven vorm aan School en Omgeving met combinaties van programma’s, zoals extra individuele begeleiding, cultuurklassen, muziek, sport of programma’s gericht op digitale vaardigheden. Deze programma’s variëren in inhoud en doel en worden vaak door diverse externe partijen op scholen verzorgd. In dit onderzoek wordt op ongeveer drie vo-scholen onderzocht vanuit welke beleidstheorie School en Omgeving wordt ingericht en hoe de verschillende programma’s in die beleidstheorie passen. In de context van die beleidstheorie wordt de effectiviteit van de programma’s op leerlingen geanalyseerd: in hoeverre draagt het programma bij aan de beoogde doelen?

  • Projectleider: prof. dr. E.J.P.G. Denessen
  • Projectleider organisatie: Radboud Universiteit Nijmegen
  • Tijdsduur: 1 november 2024 t/m 31 oktober 2027
  • Meer informatie

4. De impact van verrijkte activiteiten op het zelfbeeld en zelfvertrouwen van schoolgaande kinderen in Oost-Groningen

In de provincie Groningen ontwikkelen basisscholen verrijkte schooldagen onder de noemer Tijd voor Toekomst, met als doel het vergroten van kansengelijkheid. Met de coalitie Oost-Groningen onderzoeken Hanzehogeschool, Sociaal Planbureau Groningen en Impact House de impact van weerbaarheidstraining, beroepenoriëntatie en Kind-ouderondersteuners op het zelfbeeld, zelfvertrouwen en groeimindset van basisschoolkinderen. Uit onderzoek weten we dat verrijkte activiteiten, mits kwalitatief georganiseerd, bijdragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling (SEL) van kinderen. Met kinderen en schoolteams willen we leren of en waarom verrijkte activiteiten de sociaal-emotionele ontwikkeling beïnvloeden en wat daarin het belang is van de educatieve context.

5. Zinvolle invulling van de grote pauze

Door de middagpauze op scholen doelmatig in te richten, kunnen scholen bijdragen aan meer gelijke kansen voor kinderen. Met behulp van subsidie bieden verschillende scholen in Amsterdam programma’s op het gebied van gezond eten en bewegen aan tijdens de middagpauze, zodat álle kinderen mee kunnen doen. Het inzetten van deze programma’s staat nog in de kinderschoenen. Daarom bekijken we in dit project op vier basisscholen in Amsterdam in hoeverre het lukt om de programma’s uit te voeren zoals bedoeld, welke effecten ze hebben op de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen en of aannemelijk is dat ze bijdragen aan meer gelijke kansen.

6. Onderzoek naar de opbrengsten en werkzame elementen van de Haven Academie Almere

De HavenAcademie is een programma voor leerlingen in Almere Haven. Op scholen wordt na schooltijd een programma aangeboden met interessante, uitdagende en leerzame activiteiten die aanzetten tot leren, ontdekken en ontwikkelen. Zo kunnen álle leerlingen hun interesses ontwikkelen. Maar werkt het ook? We gaan drie vragen onderzoeken: hebben kinderen nadat ze mee hebben gedaan aan het programma meer motivatie en bredere interesses dan daarvoor? Zien kinderen zelf dat het programma een belangrijke waarde heeft? En wat leert dat ons over hoe we het programma nog succesvoller kunnen maken? Dat onderzoeken we in praktijk, samen met de professionals en leerlingen.