Brede talentontwikkeling in Arnhem: wat we kunnen leren van Presikhaaf University

Als regiocoördinator reis ik door het land en zie ik ontzettend mooie dingen gebeuren rondom kansengelijkheid. Onlangs was ik op visite bij Nabil el Malki, oprichter en bestuurder van Presikhaaf University (PU) in Arnhem. Ik laat mij graag voeden door zijn kennis en expertise. Na een omhelzing en een kop koffie ging ik met Nabil in gesprek over talentontwikkeling.

Interview Nabil

Het concept van ‘Talentontwikkeling’

PU heeft een divers palet aan activiteiten, variërend van digitale vaardigheden (het YouthCyberteam) tot naailes in het kader van School en Omgeving – in Arnhem ook wel de Rijke Schooldag genoemd. Kinderen leren recepten volgen, maar er komen ook topsporters langs om kinderen en jongeren te motiveren. Nabil legt daarbij uit dat twee zaken van belang zijn als het om talentontwikkeling gaat. Ten eerste is er geen gradatie in talentontwikkeling. Waardering voor handwerk is belangrijk. Talentontwikkeling moet je dus vooral niet benaderen vanuit opleidingsniveau: ‘’We willen bij PU kinderen zoveel mogelijk leren. Het gaat er niet om dat je in een ratrace belandt, waarbij zoveel mogelijk geld verdienen het belangrijkst is. We voeren gesprekken met ouders over het belang van ieder talent. De ontwikkeling van een kind is zó belangrijk. Ook als je in een minder kapitaalkrachtige omgeving opgroeit, kun je een mooie ontwikkeling doormaken, bijvoorbeeld door te gaan ondernemen. Op die manier kun je ook waarde creëren voor je omgeving. Wij vertellen al zes jaar deze boodschap.’’ Ten tweede is het van belang om ruimte en faciliteiten te bieden, waardoor het mogelijk is om de belevingswereld van de kinderen te vergroten. Ook moet er aandacht zijn voor een divers aanbod, niet alleen voetbal maar ook sporten die niet vanzelfsprekend zijn in de wijk. Denk daarbij aan hockey bijvoorbeeld.

Een rijk aanbod aan activiteiten
Wat ik persoonlijk heel leuk vond is dat kinderen ook leren debatteren: ‘’We hebben een heel rijk aanbod. Je wordt een rijker mens en leert nieuwe vaardigheden. Hoe mooi is dat? Wij werken bovendien met een doorlopende lijn, waardoor er geen harde knip is tussen het primair en voortgezet onderwijs. Kinderen en jongeren kunnen daardoor blijven leren, ook na hun overstap naar het voortgezet onderwijs.’’

Talentontwikkeling valt en staat met betrokken projectcoördinatoren die kwalitatief goede activiteiten opzetten. Ik stel aan Nabil de vraag wat hierbij belangrijk is. Hij legt uit dat kinderen ook wel echt uitgedaagd mogen worden. Een activiteit hoeft niet per se makkelijk te zijn. Om te groeien en te ontwikkelen is tijd nodig. Hij noemt dit ook wel ‘groeipijn’.

Via de Rijke Schooldag organiseren ze bij PU vijftien activiteiten per week op drie scholen, iedere dag van 3 tot 5 uur. Dit coördineert PU in opdracht van de basisscholen in de wijk, namelijk KC de Werf, Ibn-i Sina en De Parkschool. Activiteiten vinden plaats op scholen en in de wijk. Het mooie van het organiseren van de activiteiten in de wijk is dat leerlingen elkaar ontmoeten en nieuwe vriendschappen met elkaar sluiten. Nabil benadrukt dat het belangrijk is om een veilige omgeving te creëren waar kinderen en jongeren plezier hebben. Er is een cultuur neergezet van respect en saamhorigheid.

Interview Nabil2

Ieder talent telt
Tijdens ons gesprek reflecteert Nabil ook op zijn eigen verhaal. Hij heeft zelf het vwo gedaan en daarna bestuurskunde gestudeerd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij lacht en zegt ‘’had ik ook maar iets praktisch gedaan, er is zoveel meer.’’ We lachen allebei. Daarna legt Nabil op een serieuze toon uit dat deze woorden ook daadwerkelijk betekenis krijgen in zijn eigen organisatie: ‘’Wij zijn een brede organisatie. Er is een variatie aan opleidingsachtergronden. Het papiertje alleen is niet leidend. Het gaat erom dat je over de juiste competenties beschikt om het werk uit te kunnen voeren. Samen met medeoprichter Melvin Kolf, die topsport heeft bedreven en een ‘drop-out’ is, zijn we nu toch allebei bestuurder. Hij inspireert nu andere jongeren.’’

Hoe bereik je kinderen en jongeren?
PU weet kinderen en jongeren te bereiken via aanwezigheid op sociale media zoals Instagram en TikTok. Tijdens ons gesprek pak ik mijn telefoon en zie inderdaad strak afgemeten filmpjes die ontzettend goed aansluiten bij de belevingswereld van kinderen – met achtergrondliedjes van Frenna. ‘’We hebben ook een contentcreator’’, glimlacht Nabil. Op een van de filmpjes valt mij meteen op dat er een ‘’shirt-reveal’’ is. Nabil legt uit dat PU haar eigen merchandise heeft. De merchandise staat voor iets groters, namelijk voor kernwaarden als respect en saamhorigheid. Kinderen dragen met trots deze shirtjes. Door de kleding aan te nemen committeer je je bijvoorbeeld voor twee jaar aan de ‘Jij Bepaalt’ teams van PU. Nabil legt uit dat je het bij dit soort dingen het niet meer redt met een flyer en – in mijn eigen woorden – suffe achtergrondmuziek.

Nabil 3
Shirt-reveal van PU

Uitdagingen
We nemen allebei een slok van ons glas en ik vraag Nabil welke uitdagingen er zijn: ‘’Sommige faciliteiten liggen niet in de wijk. Soms liggen die buiten de wijk. Daarnaast wil ik kwaliteit nog beter inzichtelijk maken. Het is belangrijk om te blijven leren en ontwikkelen.’’ Nabil benadrukt dat het belangrijk is om wisselingen van medewerkers te voorkomen. Kinderen en jongeren zijn gebaat bij continuïteit.

Lead by example
Ik stel aan Nabil de vraag wat hij nog verder zou willen meegeven aan de lezers: ‘’Bij talentontwikkeling is het belangrijk dat er sprake is van een geïntegreerd aanbod dat aansluit bij de visie van de school. Anders moet je omschakelen. Er kan dan sprake zijn van een pedagogische mismatch.’’ De kinderen en jongeren die bij PU komen krijgen fruit, kunnen hun hart luchten en hebben een veilige plek. Tot slot geeft Nabil aan dat je het goede voorbeeld moet geven met het gedrag dat je laat zien. Woorden zijn makkelijk om te uiten: ‘’Ouders in de wijk hebben vertrouwen in je. Straal uit wat je zegt!’’

-Cagri Ekmen