Uit ons magazine: Wat is een familieschool?
Uit een rapport van de onderwijsinspectie De staat van het Onderwijs blijkt dat de kansenongelijkheid toeneemt en dat daarbij het zogenoemde Mattheus effect een rol speelt. Dat wil zeggen dat bij gelijke intelligentie het voor je schoolkeuze en je schoolloopbaan steeds bepalender wordt uit welk gezin je komt. De missie van de Familieschool is het versterken van kansen van kinderen door het verkleinen van de kloof tussen school, thuis en wijk. Door hun wereld te vergroten krijgen kinderen meer mogelijkheden om zich optimaal te ontwikkelen. De urgentie is helder.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het GKA-magazine. Lees het magazine hier.
De kloof verkleinen
Niet alleen het feit dat er in gezinnen minder geld is, ook de afstand in cultureel en sociaal kapitaal dragen bij aan de kloof. Hoe je spreekt, de gewoonten en tradities van je familie, de groepen waartoe je behoort, de contacten die je hebt en de normen en waarden die je deelt. Onbewust wordt op basis van verschillen in sociaal en cultureel kapitaal onderscheid gemaakt tussen mensen. Dat is de conclusie van de Vlaams-Nederlandse opiniemaker Tim ’S Jongers, die het boek Armoede uitgelegd aan mensen met geld heeft geschreven. Hij heeft het ook over een vierde pijler, die maakt dat de kloof groter wordt, namelijk instantiekapitaal: weten hoe overheidsinstanties werken. En dat is zeker in deze tijden van digitalisering een heikel punt.
Werken aan de basis
Willen we de kloof verkleinen, dan moeten scholen er samen met ouders en wijkpartners voor zorgdragen dat er aandacht is voor versterking van het economisch, cultureel, sociaal, professioneel en psychologisch kapitaal en dat ouders worden geholpen in het contact met instanties. De school is de vertrouwde plek waar leerkrachten de kinderen veel zien en direct kunnen inspelen op wat het kind en de ouders nodig hebben.
Familiescholen hebben de juiste mogelijkheden om gezinnen te versterken en kinderen een brede basis te bieden. Dat doen ze in een rijke context, waarin kinderen vrij kunnen leren, spelen, voelen, ervaren en proberen. Door de samenwerking van school, ouders en partners in de wijk ontstaat er een netwerk van korte lijnen rondom de vertrouwde schoolomgeving. Zo verlagen familiescholen de drempel naar de juiste ondersteuning en kunnen kinderen zich optimaal ontplooien.
Het totale plaatje
Belangrijk voor het slagen van de Familieschool is dat alle betrokkenen bekend zijn met de doelstellingen en taken die het met zich meebrengt en dat ze de aanwezige netwerkstructuur en sociale kaart van de wijk goed kennen. Ook is het essentieel dat iedereen op dezelfde golflengte zit qua kennis, mindset en houding.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het GKA-magazine. Lees het magazine hier.