Binnen het programma School & Omgeving (S&O) werken coalities van scholen, gemeenten en partijen uit het veld samen aan een verrijkt aanbod van activiteiten naast het reguliere onderwijs, dat kinderen en jongeren in hun ontwikkeling stimuleert en kansengelijkheid vergroot. In de periode 2025–2028 ondersteunen we als Gelijke Kansen Alliantie ruim 400 lokale coalities die dit lokaal vormgeven.
In de School & Omgeving-coalities worden verschillende expertises gecombineerd. De werkwijze van de één vult de aanpak van de ander aan. Dat leidt tot ontwikkeling én uitdagingen. Want hoe verbind je verschillende partners aan elkaar? Welke aansturing is daarbij nodig? Hoe ga je om met verschillen tussen professies, organisaties en financiering? Hoe kom je tot een gemeenschappelijke pedagogische aanpak en hoe waarborg je de kwaliteit van professionals en het verrijkte aanbod? Hoe tackel je de praktische en logistieke uitdagingen die je daarbij tegenkomt?
Ben jij projectleider of vervul jij de projectleidersrol van een S&O-coalitie en herken je deze thema’s? We nodigen je van harte uit je in te schrijven voor de Professionele Leergemeenschap School & Omgeving 2025–2026.
Ter informatie: er loopt momenteel ook al een andere professionele leergemeenschap voor S&O-projectleiders. Wegens succes organiseren we nu een tweede professionele leergemeenschap. De leergemeenschap wordt uitgevoerd door Andersson Elffers Felix (AEF).
Wat?
Professionele leergemeenschap School & Omgeving
Met een vaste groep deelnemers buigen we ons gedurende een jaar over de vraag:
Hoe kan ik als projectleider mijn regierol voor het organiseren van een verrijkte schooldag optimaal invullen?
Hoe?
Vier dagdelen in 2025–2026 – reflectie en uitwisseling
Een groep van maximaal 25 deelnemers komt vier dagdelen bijeen in Utrecht.
De bijeenkomsten zijn gestructureerd rondom drie lijnen: inspiratie, interactie en intervisie.
-
Inspiratie: Bij elke bijeenkomst nodigen we een gastspreker uit – een expert die op basis van wetenschappelijke inzichten of praktijkervaring helpt bij het beantwoorden van specifieke leervragen uit jouw coalitie.
-
Interactie: In kleine groepen (max. 5 personen) werk je aan een toepassingsopdracht. Je koppelt inzichten van de gastspreker aan je eigen leervraag en formuleert een concreet actiepunt dat je uitvoert vóór de volgende bijeenkomst.
-
Intervisie: Reflectie in vaste intervisiegroepen op jouw regierol en persoonlijk leiderschap. Jouw persoonlijke kenmerken, opvattingen, kwaliteiten en valkuilen beïnvloeden je vermogen om succesvol regie te voeren. We begeleiden je om hier bewust van te worden en op te reflecteren.
Wanneer + waar?
-
Sessie 1: Dinsdag 25 november van 14:00 tot 17:00
-
Sessie 2: Donderdag 5 februari van 14:00 tot 17:00
-
Sessie 3: Donderdag 9 april van 14:00 tot 17:00
-
Sessie 4: Donderdag 4 juni van 14:00 tot 17:00
Locatie: Andersson Elffers Felix, Maliebaan 16, 3581 CN Utrecht
Meedoen?
Vrijwillig, niet vrijblijvend
Lijkt het je interessant om deel te nemen? Zo schrijf je je in: stuur een e-mail naar rijkeschooldag@minocw.nl waarin je je interesse kenbaar maakt en antwoord geeft op onderstaande vragen.
Deelname is kosteloos en vrijwillig. We verwachten wel dat je er vier keer bij bent. De bijeenkomsten zijn laagdrempelig en vereisen geen voorafgaand huiswerk.Wel geven we je steeds vragen voor in het achterhoofd mee, en soms actiepunten om voor je eigen coalitie verder uit te werken. De beste leerschool is tenslotte je eigen dagelijkse praktijk.
Vragen bij aanmelding
-
Naam, functie + contactgegevens (telefoonnummer en e-mailadres)
-
Samenstelling en plaats van de S&O-coalitie (welke partijen maken deel uit van de coalitie en waar zijn jullie actief?)
-
Wat zijn de drie grootste uitdagingen in jullie S&O-coalitie op dit moment? (max. 150 woorden)
-
Aantal jaren projectleiderservaring (ook in ander verband)
-
Met welke leervraag of leervragen wil jij aan de slag in de leergemeenschap?
-
Korte motivatie om deel te nemen (max. 100 woorden)