Wethouders, schoolleiders en gemeenteambtenaren uit het hele land kwamen onlangs in Bussum samen voor de feestelijke startbijeenkomst van de GKA-leernetwerken. Tijdens deze middag stond één vraag centraal: hoe kunnen we, ieder vanuit onze eigen rol, investeren in de omgeving van het kind zodat ieder kind de kans krijgt zich optimaal te ontwikkelen?
Leernetwerken
It takes a village to raise a child – een veelgehoorde uitspraak, maar hoe doe je dat in de praktijk? Het onderwijs kan dit niet alleen; het is essentieel om over de grenzen van organisaties en werkgebieden samen te werken en samen, lokaal, een rijke omgeving voor kinderen en jongeren te bieden.
We vormen een lerend netwerk dat niet alleen kennis uitwisselt, maar vooral ook leert door na iedere bijeenkomst volgende (nieuwe) stappen te zetten om te werken aan kansengelijkheid in de praktijk. Om dit concreet te maken starten we drie leernetwerken, elk met een eigen focus:
- Leernetwerk voor gemeenteambtenaren
- Leernetwerk voor schoolleiders
- Leernetwerk Noord/Noordoost Nederland (gemengd leernetwerk van wethouders, gemeenteambtenaren en schoolleiders)
Het idee van deze leernetwerken is dat we met elkaar inzichten, maar vooral ook praktische handvatten uitwisselen om kansengelijkheid in de praktijk te brengen. Wat vraagt dit van jou in de rol van wethouder/schoolleider/ambtenaar?
Startbijeenkomst
De startbijeenkomst bood ruimte om elkaar te ontmoeten en samen in gesprek te gaan. In een open en energieke sfeer werden inspirerende voorbeelden uit de praktijk gedeeld. Deelnemers benoemden welke factoren bijdragen aan succes, onderzochten overeenkomsten in hun aanpakken en ontdekten hoe zij elkaar kunnen versterken. Deze uitwisseling maakte zichtbaar hoeveel kennis, ervaring en ambitie er binnen de groep aanwezig is.
Naast het terugblikken op bestaande initiatieven, keken de deelnemers ook vooruit. Hoe ziet de ideale situatie er in 2035 uit? Wat is er nodig om daar te komen – in beleid, samenwerking en uitvoering? Door samen groot te dromen én concreet te denken, ontstond een eerste schets van de gezamenlijke stip op de horizon.
De startbijeenkomst was daarmee meer dan een kennismaking. Het markeert het begin van een leernetwerk waarin leren, uitwisselen en samenwerken centraal staan. Niet alleen om kennis te delen, maar vooral om elkaar te inspireren, samen te experimenteren en na iedere sessie nieuwe stappen te zetten richting kansengelijkheid in de praktijk.
Vervolg
De komende vijf bijeenkomsten bouwen voort op de inzichten die in tijdens de startbijeenkomst zijn opgehaald. Zo groeit het leernetwerk stap voor stap uit tot een krachtige beweging die samen investeren in een sterke en stimulerende omgeving voor ieder kind.