Hoe werk je samen aan kwaliteit? Die vraag staat centraal in onze nieuwe handreiking. De afgelopen maanden brachten we met verschillende partners alle vragen rondom kwaliteit in beeld. De handreiking en daarbij horende bouwstenen helpen scholen, gemeenten en maatschappelijke organisaties om tijdens het werk het gesprek te voeren over kwaliteit en daar samen van te leren.

Elke school en wijk is anders. Het programma biedt daarom ruimte om lokaal keuzes te maken. Tegelijk is er behoefte aan een gezamenlijke visie op kwaliteit. Wat verstaan we daar eigenlijk onder? Om dat te verduidelijken, gaf OCW opdracht voor een kwaliteitsformat, ontwikkeld door mensen uit de praktijk.

Voor en door de praktijk

Een werkgroep en een brede klankbordgroep met professionals uit het hele land werkten samen aan de handreiking. Onder begeleiding van Chaja Deen (NJi) en onderwijspedagoog Noor Waardijk bundelden zij praktijkervaringen en inzichten.

Chaja Deen, Nederlands Jeugdinstituut: 'Ik kijk terug op een inspirerend proces met collega’s uit de praktijk. Samen vertaalden we de inzichten naar een handreiking die helpt om het goede gesprek te voeren over uitvoering, samenwerking en samenhang. Niet als verantwoording achteraf, maar als steun in het dagelijks werk. Mogelijk is de handreiking zelfs breder toepasbaar.'

Praktisch hulpmiddel

De handreiking helpt coalities om bewuste keuzes te maken, samen te leren en hun aanpak te versterken. Hij vormt straks ook de basis voor de verantwoording aan het eind van de subsidieperiode. Maar belangrijker nog: het ondersteunt wat echt werkt voor kinderen.

Bekijk de handreiking en de bouwstenen