Verslag Gelijke Kansen Week: Woensdag 25 januari

Geschreven door
Joost
Op januari 27, 2017

Op de derde dag van de Gelijke Kansen Week beginnen we in Almere, waar de passagiers een bezoek brachten aan OBS De Caleidoscoop. Op deze school krijgen leerlingen uit groep 7 en 8 niet alleen les van hun eigen meester of juf, maar ook van allerlei mensen buiten de school. De Caleidoscoop maakt namelijk gebruik van het onderwijsprogramma IMC Basis, dat leerlingen via gastlessen met bevlogen professionals en hun beroep kennis laat maken.

Op bezoek bij IMC Basis Almere

Doordat gastdocenten vaak uit de directe omgeving van de school komen, versterkt IMC Basis de band tussen buurt en school. Tijdens dit bezoek zagen de passagiers van de bus hoe dat in de praktijk werkt. Na een gastles van een journaliste uit de buurt trokken de leerlingen van groep 7 en 8 er in groepjes op uit om mensen op straat te interviewen. Terwijl sommige dappere groepjes de kou overwonnen en helemaal naar de buurtsuper of het gezondheidscentrum liepen, maakte het groepje van Amir (10), Amir (11) en Yorinde (10) de slimme beslissing om de warme Gelijke Kansenbus in te duiken. Daar vonden ze Bas en Eva van het Ministerie van OCW, die ook de warmte van de bus hadden opgezocht. Terwijl Amir en Yorinde vragen stelde en Amir foto’s maakte, kwam het groepje er dankzij hun kersverse journalistieke vaardigheden achter dat Bas vroeger filmster wilde worden en dat Eva vroeger juf op de middelbare school was. Beiden werden flink aan de tand gevoeld over gevoelige onderwerpen als hun leeftijd en, belangrijker, hun beeld van Almere.

Na afscheid te hebben genomen van de kinderen en leraren van de Caleidoscoop, reed de bus door naar Amsterdam. Onderweg van Almere naar Amsterdam wisselden passagiers ervaringen en ideeën uit over hoe onderwijs kan bijdragen aan gelijke kansen. Marjelle Boorsma, bestuurslid van jongerenvakbond FNV Jong, benadrukte hoe belangrijk het is dat het onderwijs leerlingen de ruimte geeft om na te denken over welk werk ze later willen doen. Nassim, lid van de Gamechangers Academy, zet zich in om Marokkaans-Nederlandse jongeren te helpen het beste uit henzelf te halen – onder andere via het onderwijs. Gamechangers, legde Nassim uit, zijn mensen die over het ondernemerschap, het eigenaarschap en het leiderschap beschikken om het verschil te maken voor hun omgeving.

Eenmaal aangekomen in Amsterdam werden de passagiers welkom geheten door Orville Breeveld, oprichter en voorzitter van VitamineVader. VitamineV ziet vaderschap als een essentiële factor in de opvoeding van een kind, vergelijkbaar met een noodzakelijke vitamine in een lichaam. Door middel van diverse programma’s en activiteiten wil de stichting bijdragen aan een dialoog over goed vaderschap tussen vaders onderling, maar ook tussen moeders en hun kinderen. Bij zo’n dialoog zijn openheid en kwetsbaarheid volgens Orville van groot belang. Om die overtuiging kracht bij te zetten, werd er spontaan een ronde tafelsessie met alle mannelijke passagiers georganiseerd. Orville leidde het gesprek en vroeg alle deelnemers hun ervaringen met en ideeën over vaderschap te delen. En inderdaad: de open sfeer en gedeelde persoonlijke inzichten inspireerden niet alleen de mannelijke deelnemers, maar maakten ook indruk op de vrouwelijke toeschouwers.

Na dit inspirerende bezoek begon de gele schoolbus aan de laatste en langste etappe van de dag, die de passagiers naar het verre noorden van het land bracht. In Leeuwarden bezocht de groep School’s Cool. Ook Mentorprogramma Friesland en Stichting Verbind Mij zijn aanwezig. Bij aankomst wachten mentoren, mentees, bestuurders en leraren de bus op. We starten met een korte quiz, waarmee gelijk de toon gezet wordt: mentoring is niet (exclusief) voor mensen ‘met een probleem’. Mentoring is iemands klankbord zijn, iemand een stapje verder kunnen helpen bij vragen, op school of op het werk. En dat is dus voor iedereen!

Tijdens de bijeenkomst komen verschillende mentoren en ‘mentees’ aan het woord. Zo vertelt een mentor: “Ik kan mijn ervaring en mijn netwerk aanbieden. Ik ben ook heel blij dat ik van haar nieuwe dingen hoor. Ik ben 51 jaar en het houdt me jong.” En een mentee deelt: “Ik twijfelde over mijn vervolgopleiding. Ik wist niet waar ik aan begon, hoe het zou zijn en wat ik moest kunnen. Mijn mentor maakte mij hier wegwijs is. Nu ken ik het schoolgebouw en weet wat ik kan verwachten. En nu ga ik naar het HBO en heb ik er ook meer zin in!”

Tot slot gaan de aanwezigen met elkaar in gesprek over het belang van mentoring. Het is een mooie kruisbestuiving van verschillende groepen en belangen. Na afloop vat een aanwezige bestuurder het goed samen: “Hoe mooi is het als je een maatje hebt. Dat iemand zegt joh, ik ga even helpen.”