Brecht van Schendel

Brecht van Schendel

Sinds 1 januari 2017 ben is Brecht van Schendel directeur-bestuurder van Stichting Petje af Nederland. Het doel van Petje af trof haar in haar hart: gelijke kansen voor alle kinderen. De plek waar de wieg heeft gestaan mag nooit bepalend zijn voor hun toekomstperspectief. Helaas leven er in Nederland nog steeds heel veel kinderen in armoede en geldt dit voor hen wel. Doordat Stichting Petje af en de Gelijke Kansen Alliantie hetzelfde doel nastreven zijn wij met elkaar in contact gekomen.

Persoonlijke motivatie

Haar hele werkende leven is Brecht (indirect) bezig geweest met het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs en de leefwereld voor kinderen (docent en teamleider op een Pabo, manager op twee verschillende HBO Pedagogiekopleidingen, ((account)manager en adviseur bij BMC). Bij het horen van verhalen van de kinderen van Petje af, wordt ze geraakt.

 

Zo was Mounir de directe aanleiding om Petje af op te richten. Hij is een ster in rekenen en maakt tijdens een belangrijke toets een som over het aantal stoelen in een theater. Mounir is slim genoeg om deze som op te lossen, hij is alleen nooit in een theater geweest waardoor hij zich niet kan voorstellen hoe zoiets eruitziet. Hij raakt verward door het woord ‘theater’ en maakt de som verkeerd. Doordat zijn wereld kleiner is dan de wereld van de meeste andere kinderen scoort hij uiteindelijk lager, terwijl hij wel de potentie heeft om ook een hoge score te behalen.

Afgelopen zomer werd Brecht  tijdens de diploma-uitreiking ook geraakt door Destmal. Een meisje van 10 jaar. Zij vertelde dat ze bij Petje af vooral had geleerd dat het helemaal niet eng is om vragen te stellen. Normaal durfde ze op school nooit haar vinger op te steken, maar doordat het bij Petje af veilig genoeg voelt dit wel te doen, stelt zij nu ook gewoon in de klas op school vragen aan de juf. Ze is veel minder verlegen en komt meer te weten doordat ze haar nieuwsgierigheid durft te uiten.

Expertise

Stichting Petje af Nederland heeft een organisatiestructuur ontwikkeld waarmee wij impact kunnen creëren, zodat nog meer kinderen die Petje af-kans krijgen. Het is gebaseerd op de bekende franchiseformule welke in de softe sector nog niet gewoon is. Daarbij gebruiken ze de gouden driehoek (3 O’s). Brecht deel graag hoe zij dit doen zodat meer kinderen kansen krijgen voor hun toekomst.

Boek deze spreker