“Soms stijgen leerlingen twee uitstroomniveaus”

Hoe bied je extra ondersteuning aan basisschoolleerlingen in de bovenbouw? Margret Mes, beleidsmedewerker onderwijs en bestuurssecretaris van Salomo, Stichting voor Christelijk Primair Onderwijs Zuid Kennemerland, ontdekte in het onderzoek van het CBS Kansrijk Onderwijsbeleid een Amerikaanse vorm van begeleiden met een sterke leerwinst: High Dosage Tutoring (HDT).

Sinds februari 2018 startten 58 groep 7-leerlingen met een achterstand in rekenen van vijf basisscholen in het Haarlemse Schalkwijk met de ondersteuning. De Universiteit van Amsterdam onderzoekt de resultaten.

Geschreven door
Joost
Op juni 18, 2018
Schoolovergangen

Aan de slag: HDT draait om dagelijks een jaar lang een uur begeleiding op het gebied van rekenen. De academisch geschoolde tutor helpt in dat uur twee leerlingen met het verbeteren van hun rekenvaardigheden. Hij houdt de ouders wekelijks op de hoogte. In Amerika werkt het. Mes: “Het blijkt daar een groot effect te hebben op de rekenvaardigheid van de leerlingen, soms stegen de leerlingen wel twee uitstroomniveaus. Bovendien had het een positieve invloed op het zelfvertrouwen: de leerlingen hebben namelijk succes, soms voor het eerst in hun leven. Ook leren ze nieuwe leerstrategieën aan, waar ze bij andere vakken iets aan hebben. Want ook daar verbeterden hun resultaten.

De tutors zijn pas afgestudeerde academici en verbinden zich een jaar lang aan het project, tegen minimumloon. Zij worden gecoacht door Anne Kielman van The Bridge, die contact heeft met SAGA-Innovations vanuit Amerika.”

Ambitie: Ongeveer twintig basisschoolbesturen uit de regio betalen drie jaar lang mee aan dit kostbare project. “Extra mooi is dat het project op slechts vijf basisscholen van drie besturen loopt, en toch betaalt iedereen mee. Ook de gemeente Haarlem geeft een eenmalige subsidie. Het idee is dat de UvA na twee jaar de eerste resultaten kan laten zien. Op basis daarvan besluiten we of we doorgaan. Liefst zetten we de ondersteuning verder voort in het voortgezet onderwijs, omdat we weten dat deze overgang voor de jongeren lastig is.”

Meer uit het thema schoolovergangen