Vroeg- en voorschoolse educatie

Thema: Extra's

Deze overzichtsstudie laat zien dat voor- en vroegschoolse educatie een positieve impact kunnen hebben. De effecten zijn specifiek groot voor kinderen uit lage inkomen families. Als er al enige voor- en vroegschoolse educatie is, lijkt het verbeteren van de kwaliteit een groter effect te hebben dan het aanbieden van extra uren op een dag.

School
VVE
Evidentie
Overzichtsstudie
Locatie
Verenigd Koninkrijk
Kosten
1000 tot 5800 pond per leerling
Website
https://educationendowmentfoundation.org.uk/resources/teaching-learning-toolkit/early-years-intervention/

Educational Endowment Foundation (2016). Early years intervention. Retrieved from EEF website: https://educationendowmentfoundation.org.uk/resources/teaching-learning-toolkit/early-years-intervention/

Achtergrond

Interventies in de vorm van vroeg- en voorschoolse educatie hebben als doel om ervoor te zorgen dat jonge kinderen voorbereid worden op de school en op academisch succes. De meeste programma’s focussen zich op kinderen met een lage sociaal economische achtergrond.

Doelgroep

De effecten zijn specifiek groot voor kinderen uit lage inkomen families. In het bijzonder als de programma’s uit een mix van kinderen met verschillende sociale achtergronden bestaan en een sterk onderwijs component hebben.

Interventie

Dit is een overzichtsstudie van de Education Endowment Foundation uit de Teaching & Learning Toolkit. Dit is een toegankelijke database van samenvattingen van onderwijsonderzoek over onderwijs voor 5-16 jarigen. De samenvattingen geven een overzicht van het bestaande onderzoek over het betreffende onderwerp en bekijken de gemiddelde impact, de evidence en de kosten. Daarnaast bieden ze handzame aanwijzingen die in acht genomen moeten worden bij het implementeren van de interventie. Via de onderstaande link zijn onder andere de onderliggende losse interventies te vinden.

Resultaten

In het algemeen laat onderzoek zien dat voor- en vroegschoolse educatie interventies een positief effect hebben. Gemiddeld hebben de interventies een impact van vijf maanden aan leerwinst. De effecten zijn specifiek groot voor kinderen uit lage inkomen families. Als er al enige voor- en vroegschoolse educatie is, lijkt het verbeteren van de kwaliteit een groter effect te hebben dan het aanbieden van extra uren op een dag.