Verlengde schooltijd

Thema: Extra's

Deze overzichtsstudie laat zien dat het verlengen van onderwijstijd een klein positief effect kan hebben. Er is bewijs dat leerlingen met een lage sociaal economische achtergrond hier disproportioneel van profiteren. Naschoolse programma's die kinderen academisch uitdagen en daarnaast voorzien van een stimulerende omgeving en stimulerende activiteiten hebben meer waarschijnlijk een grotere impact.

School
PO-VO
Evidentie
Overzichtsstudie
Locatie
Verenigd Koninkrijk
Kosten
260-360 pond per leerling
Website
https://educationendowmentfoundation.org.uk/resources/teaching-learning-toolkit/extending-school-time/

Educational Endowment Foundation (2016). Extending school time. Retrieved from EEF website: https://educationendowmentfoundation.org.uk/resources/teaching-learning-toolkit/extending-school-time/

Achtergrond

Onderzoek focust zich op drie verschillende benadering naar het verlengen van onderwijstijd: 1) Het verlengen van het schooljaar; 2) Het verlengen van de schooldag; en 3) Extra schooltijd voor specifieke doelgroepen voor of na school.

Doelgroep

Deze samenvatting focust zich specifiek op interventies die zich richten op kinderen met een lage sociaal economische status of op laagpresterende leerlingen.

Interventie

Dit is een overzichtsstudie van de Education Endowment Foundation uit de Teaching & Learning Toolkit. Dit is een toegankelijke database van samenvattingen van onderwijsonderzoek over onderwijs voor 5-16 jarigen. De samenvattingen geven een overzicht van het bestaande onderzoek over het betreffende onderwerp en bekijken de gemiddelde impact, de evidence en de kosten. Daarnaast bieden ze handzame aanwijzingen die in acht genomen moeten worden bij het implementeren van de interventie. Via de onderstaande link zijn onder andere de onderliggende losse interventies te vinden.

Resultaten

In het algemeen laat onderzoek zijn dat leerlingen gemiddeld twee maanden leerwinst behalen door langere onderwijstijd. Er is bewijs dat leerlingen met een lage sociaal economische achtergrond hier disproportioneel van profiteren, gemiddeld behalen zij tweeënhalf maanden leerwinst. Naschoolse programma’s die kinderen academisch uitdagen en daarnaast voorzien van een stimulerende omgeving en stimulerende activiteiten hebben meer waarschijnlijk een grotere impact.