Metacognitie en zelfregulatie

Interventies op het gebied meta-cognitie en zelfregulatie (vaak ook 'leren te leren' genoemd) hebben als doel om leerlingen na te laten denken over hun eigen leerproces. Interventies op dit gebied hebben een groot effect. Deze soort van interventies is specifiek effectief voor laagpresterende leerlingen en oudere leerlingen.

School
PO-VO
Evidentie
Overzichtsstudie
Locatie
Verenigd Koninkrijk
Kosten
Minder dan 80 pond per leerling
Website
https://educationendowmentfoundation.org.uk/resources/teaching-learning-toolkit/meta-cognition-and-self-regulation/

Educational Endowment Foundation (2016). Meta-cognition and self-regulation. Retrieved from EEF website: https://educationendowmentfoundation.org.uk/resources/teaching-learning-toolkit/meta-cognition-and-self-regulation/

Achtergrond

Interventies op het gebied meta-cognitie en zelfregulatie (vaak ook ‘leren te leren’ genoemd) hebben als doel om leerlingen na te laten denken over hun eigen leerproces. Dit is meestal in de vorm van het onderwijzen van specifieke leerstrategieën om doelen te stellen, monitoren en het evalueren van hun eigen academische ontwikkeling. De intentie is vaak om leerlingen een repertoire van strategieën te leren waar ze gebruik van kunnen maken tijdens leeractiviteiten.

Doelgroep

Deze soort van interventies is specifiek effectief voor laagpresterende leerlingen.

Interventie

Dit is een overzichtsstudie van de Education Endowment Foundation uit de Teaching & Learning Toolkit. Dit is een toegankelijke database van samenvattingen van onderwijsonderzoek over onderwijs voor 5-16 jarigen. De samenvattingen geven een overzicht van het bestaande onderzoek over het betreffende onderwerp en bekijken de gemiddelde impact, de evidence en de kosten. Daarnaast bieden ze handzame aanwijzingen die in acht genomen moeten worden bij het implementeren van de interventie. Via de onderstaande link zijn onder andere de onderliggende losse interventies te vinden.

Resultaten

Interventies op het gebied van meta-cognitie en zelfregulatie hebben vaak een hoge impact. Gemiddeld behalen leerlingen een leerwinst van acht maanden. Deze soort van interventies is specifiek effectief voor laagpresterende leerlingen en oudere leerlingen. Strategieën die meer in groepen werken zodat leerlingen elkaar kunnen aanmoedingen en hun denkproces duidelijk moeten maken door te discussiëren zijn vaak effectiever.