Mentoring

Mentoring in het onderwijs richt zich op het ontwikkelen van de sterke punten van jonge kinderen door hun te koppelen aan een oudere mentor, soms met dezelfde achtergrond, die een positief rolmodel voor de leerling is. De impact van mentoring is laag. Er bestaat wel bewijs dat leerlingen met een lage sociaal economische achtergrond meer profiteren. Ook worden er andere positieve effect gerapporteerd in de vorm van gedrag, houding en aanwezigheid op school.

School
PO-VO
Evidentie
Overzichtsstudie
Locatie
Verenigd Koninkrijk
Kosten
600-850 pond per leerling
Website
https://educationendowmentfoundation.org.uk/resources/teaching-learning-toolkit/mentoring/

Educational Endowment Foundation (2016). Mentoring. Retrieved from EEF website: https://educationendowmentfoundation.org.uk/resources/teaching-learning-toolkit/mentoring/

Achtergrond

Mentoring in het onderwijs richt zich op het ontwikkelen van de sterke punten van jonge kinderen door hun te koppelen aan een oudere mentor, soms met dezelfde achtergrond, die een positief rolmodel voor de leerling is. Het is vaak gericht op het opbouwen van zelfvertrouwen, of om veerkracht en karakter te ontwikkelen. Mentoren bouwen vaak een relatie met de leerling op door 1-op-1 bijeenkomsten, vaak een uur per week. Mentoring wordt vaak gericht op leerlingen die moeilijkheden hebben en risco lopen op lage onderwijsprestaties.

Doelgroep

Er bestaat bewijs dat leerlingen met een lage sociaal economische achtergrond meer profiteren van mentoring dan andere leerlingen.

Interventie

Dit is een overzichtsstudie van de Education Endowment Foundation uit de Teaching & Learning Toolkit. Dit is een toegankelijke database van samenvattingen van onderwijsonderzoek over onderwijs voor 5-16 jarigen. De samenvattingen geven een overzicht van het bestaande onderzoek over het betreffende onderwerp en bekijken de gemiddelde impact, de evidence en de kosten. Daarnaast bieden ze handzame aanwijzingen die in acht genomen moeten worden bij het implementeren van de interventie. Via de onderstaande link zijn onder andere de onderliggende losse interventies te vinden.

Resultaten

De impact van mentoring is laag in termen van academische prestaties en levert gemiddeld één maand leerwinst op. Er bestaat bewijs dat leerlingen met een lage sociaal economische achtergrond meer profiteren, tot twee maanden leerwinst. Er worden ook positieve effect gerapporteerd in de vorm van gedrag, houding en aanwezigheid op school. Programma’s die een duidelijke structuur en doel hebben, mentoren goed instructueren en inzetten op mentoren met een professionele achtergrond hebben het meeste effect.