Gedragsinterventies

Gedragsinterventies proberen probleemgedrag, zoals agressie, gewelddadigheid, pesten, alcohol- en drugsmisbruik te verbeteren. Uit deze overzichtsstudie blijkt dat gedragsinterventies tot grote verbeteringen in academische prestaties kunnen leiden samen met een afname van problematisch gedrag. De effecten zijn groter als interventies specifiek worden gericht op studenten met bepaalde behoeften of met gedragsproblemen vergeleken met universele interventies of interventies op schoolniveau.

School
PO-VO
Evidentie
Overzichtsstudie
Locatie
Verenigd Koninkrijk
Kosten
20 tot 640 pond per leerling
Website
https://educationendowmentfoundation.org.uk/resources/teaching-learning-toolkit/behavioral-intervention/

Educational Endowment Foundation (2016). Behavioral Interventions. Retrieved from EEF website: https://educationendowmentfoundation.org.uk/resources/teaching-learning-toolkit/behavioral-intervention/

Achtergrond

Gedragsinterventies proberen moeilijk gedrag, zoals agressie, gewelddadigheid, pesten, alcohol- en drugsmisbruik en algemene anti-sociale activiteiten te verbeteren. Drie brede categorieën van gedragsinterventies kunnen onderscheiden worden: 1) Universele programma’s waarin geprobeerd wordt gedrag te verbeteren, vaak in de klas; 2) Meer specifieke programma’s die gericht zijn op studenten met oftewel gedragsproblemen of academische problemen; en 3) Benaderingen op school niveau om een positieve school ethos te ontwikkelen of om discipline te verbeteren die ook tot doel heeft om een grotere betrokkenheid bij het leren te creëren.

Doelgroep

De effecten zijn groter als interventies specifiek worden gericht op studenten met bepaalde behoeften of met gedragsproblemen vergeleken met universele interventies of interventies op schoolniveau.

Interventie

Dit is een overzichtsstudie van de Education Endowment Foundation uit de Teaching & Learning Toolkit. Dit is een toegankelijke database van samenvattingen van onderwijsonderzoek over onderwijs voor 5-16 jarigen. De samenvattingen geven een overzicht van het bestaande onderzoek over het betreffende onderwerp en bekijken de gemiddelde impact, de evidence en de kosten. Daarnaast bieden ze handzame aanwijzingen die in acht genomen moeten worden bij het implementeren van de interventie. Via de onderstaande link zijn onder andere de onderliggende losse interventies te vinden.

Resultaten

Onderzoek suggereert dat gedragsinterventies in grote verbeteringen in academische prestaties samen met een afname van problematisch gedrag resulteren. De resultaten variëren sterk tussen verschillende programmas. De effecten zijn groter als interventies specifiek worden gericht op studenten met bepaalde behoeften of met gedragsproblemen vergeleken met universele interventies of interventies op schoolniveau. De meerderheid van de studies rapporteert een hoge impact op oudere kinderen. Gemiddeld wordt er een leerwinst van vier maanden behaald. Intensievere, duurdere en meer gefocuste interventies behalen de beste resultaten.