College Possible Program

Deze studie kijkt naar de overgang van de middelbare school naar het hoger onderwijs en is gericht op lage inkomen studenten. Gedurende twee jaar werden leerlingen intensief begeleid richting en tijdens de overgang naar het hoger onderwijs. Leerlingen uit de interventiegroep hadden een hogere kans om zich aan te melden bij en om toegelaten bij hoger onderwijsinstellingen. De interventie slaagde er zodoende in om meer lage inkomen studenten toegang te geven tot het hoger onderwijs.

School
Overgang naar HO
Duur
2 jaar
Evidentie
Randomized Controlled Trial (RCT)
Locatie
Minnesota, VS
Website
http://www.nber.org/papers/w19562.pdf

Avery, C. (2013). Evaluation of the College Possible program: Results from a randomized controlled trial (No. w19562). National Bureau of Economic Research.

Achtergrond

Een aantal recente studies documenteert twee problemen. De eerste laat zien terwijl het voor veel laatste jaars high school studenten gebruikelijk is dat ze van plan zijn om door te stromen naar het hoger onderwijs, de daadwerkelijke doorstroompercentages betrekkelijk laag liggen in grote stedelijke school districten. Een andere probleem is dat hoog presterende studenten vaak niet doorstromen naar de niveaus die bij hun kwalificaties passen en soms zelfs helemaal niet doorstuderen. Een mogelijke verklaring voor deze fenomenen is dat er niet genoeg adequate begeleiding is bij de overgang.

Doelgroep

Deze interventie is gericht op lage inkomen studenten.

Interventie

Het College Possible Program is een programma dat bestaat uit twee jaar begeleiding aan high school studenten bij het voorbereiden op belangrijke testen, bij toelatingsaanvragen bij hoger onderwijs instellingen, bij het aanvragen van financiële hulp en bij de overgang naar het hoger onderwijs. g en ondersteuning bij het aanmelden voor het hoger onderwijs. Het programma is alleen toegangelijk voor lage inkomen studenten.

Resultaten

Studenten uit de interventie groep waren i) 30 procentpunt meer waarschijnlijk om zich aan te melden voor een 4-jarig college, ii) 44 procentpunt meer waarschijnlijk om zich aan te melden voor een geselecteerde instelling, iii) 15 procentpunt meer waarschijnlijk om daadwerkelijk toegelaten en geregistreerd te staan in een 4-jarig college. De interventie slaagde er zodoende in om meer lage inkomen studenten toegang te geven tot het hoger onderwijs.