Rector Leon de Rond: ‘Wij organiseren de regel en regelen de uitzondering.’

Geschreven door
Wouter
Op april 13, 2017

In regio Bergen op Zoom leeft 13,6% van de kinderen in armoede. Het RSG ’t Rijks tilt daar de kinderen naar een hoger niveau. Met succes: ruim 1/3 van havo- en vwo- leerlingen presteert beter dan hun schooladvies. Rector Leon de Rond vertelt over de kansen die zij hun leerlingen bieden.

‘Onze visie op het onderwijs bestaat uit drie punten. 1) Het kind moet ontdekken dat leren leuk is, maar dat de beloning pas later komt. 2) Het is daarom belangrijk om van het resultaat te genieten en hier veel aandacht aan te besteden. 3) Hierna zorgen we ervoor dat deze cyclus doorgaat. Als kinderen dit doorkrijgen is er sprake van goed onderwijs.’ 

Studievaardigheden

‘Een van de manieren waarop we dit bereiken zijn de studielessen. Daar leren we leerlingen leerstrategieën die ze toepassen in een vak. In de brugklas krijgen de leerlingen 4 studielessen per week. Zij bouwen dit af naar 1 studieles per week om de strategie te onderhouden. De leerlingen krijgen hiermee niet alleen kennis, maar ook vaardigheden mee. Het effect is dat leerlingen zowel qua passie als doorzettingsvermogen groeien en boven zichzelf uitstijgen.’

Aandacht voor verschillen

‘Daarnaast geven we elk kind het gevoel dat hij of zij mee mag doen. We creëren gelijkheid door aandacht te geven aan verschillen. Zo moet een kind die met moeite een 6 haalt net zoveel complimenten krijgen als een kind die een 9 haalt. Docenten moeten constructief zijn en vertrouwen uitstralen naar het kind. In onze ogen is de inspanning van een leerling namelijk belangrijker dan het resultaat.’

Breed palet aan maatregelen

‘We zien het namelijk als volgt: wij organiseren de regel en regelen de uitzondering. We maken altijd verschil tussen kinderen, omdat ze verschillende dingen nodig hebben. Daarom hebben we een breed palet aan maatregelen: brede brugklassen, diversiteit in onderwijsaanbod, mavo+ (in 8 vakken examen doen) studeren onder toezicht, zomerschool voor de overgang mavo4 naar havo4, time-out voorzieningen, zorgteams, en nog veel meer.’

Wij-gevoel

‘Bij ons op school een enorm wij-gevoel. Zowel de docenten als de leerlingen proberen elkaar vooruit te helpen. Zo halen veel leerlingen een hoger niveau en is er bijzonder weinig uitval. Dat is knap gezien de achtergrond van de leerlingen. Het is belangrijk dat wij ze die kansen bieden. Zodat ze boven zichzelf en hun achtergrond kunnen uitstijgen. Want daar zijn we voor.’


Wil je meer weten over de methode van RSG ’t Rijks? Stuur een mail naar gelijkekansen@minocw.nl!