Ongelijke kansen: Leg dat maar eens uit aan je kinderen aan de keukentafel.

In gesprek met Hans Teunissen, gedeputeerde Ruimte en Onderwijs in de provincie Limburg.

Geschreven door
Wouter
Op september 29, 2017
Ouderbetrokkenheid

“Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het moeilijk is om thuis uit te leggen waarom de een meer kansen krijgt dan de ander. Ik heb drie kinderen en mijn middelste kon iets minder makkelijk leren. Hij heeft altijd het gevoel gehad dat hij zich meer moest bewijzen. En dat is niet goed te praten.”

 

Gelijke kansen in Limburg

“In Limburg hebben we heel goed  onderwijs, maar blijkt uit onderzoek ook dat, net als in de rest van Nederland, kinderen van hoger opgeleide ouders makkelijker een hoger schooladvies krijgen. Wij zien ook grote verschillen in de scores bij de eindtoets tussen diverse steden en regio’s. Het gemiddelde opleidingsniveau hier lager dan het gemiddelde in heel Nederland, maar we hebben relatief veel leerlingen op HAVO en VWO. Als regio die niet groeit zijn we er des te meer op gebrand alles uit onze kinderen te halen.”

“Gelukkig zijn er een aantal hele goede voorbeelden in de regio, waar ze durven het anders te doen. Zo ondertekent de El Habib basisschool in Maastricht een contract met de ouders om de betrokkenheid te verhogen. De kinderen hebben recht op allerlei extra activiteiten, maar daar moeten de ouders ook wat voor terugdoen. Bijvoorbeeld een huiswerkklas begeleiden. Dat zorgt voor een gedeelde verantwoordelijkheid. De relatie tussen de ouders, school en kind wordt beter en de schoolresultaten van de kinderen gaan omhoog. Dat bewijst mij dat kinderen stimuleren om hun kansen te vergroten niet stopt bij het verlaten van het schoolplein.”

 

Goede voorbeelden zijn aanstekelijk

“Ik zie om me heen, op scholen, uit verhalen van leraren, heel veel mooie voorbeelden. Dat vind ik ook mooi aan de maatwerkaanpak van de Gelijke Kansen Alliantie. Goede voorbeelden die meetbaar en laagdrempelig zijn vind ik heel waardevol en het enthousiasme van bevlogen mensen werkt aanstekelijk.”

 

Geloof in de toekomst

“De wereld zal over een jaar misschien niet gigantisch anders zijn. Ik geloof in kleine stappen, ik wil gewoon beginnen, niet afwachten. De komende tijd gaan we in Heerlen, Roermond en Venray in proeftuinen aan de slag. Met het vergroten van de betrokkenheid van ouders, de bewustwording van leraren, maar ook gratis huiswerkbegeleiding. In Venray bijvoorbeeld gaan pedagogisch medewerkers op huisbezoek bij de ouders van peuters, om de achtergrond beter te leren kennen en daarop in te kunnen spelen. En in Heerlen gaan ze de overdracht van kinderdagverblijf naar de basisschool anders aanpakken, door een overdrachtsgesprek te doen met de ouders, de pedagogisch medewerker en de nieuwe docent.”

“Mijn kinderen zijn inmiddels de basisschoolleeftijd ontgroeid. De een studeert geneeskunde, de ander is marketeer, en de derde doet een hbo-opleiding sociale studies. Knap want hij doorliep al alle vmbo niveaus. En dat heeft hij vooral te danken aan zijn eigen doorzettingsvermogen. Nu gaat mijn zoon zelf leerlingen begeleiden, omdat hij weet hoe lang en moeilijk de weg kan zijn. Daar ben ik als ouder trots op: dat hij op zijn eigen manier bijdraagt aan gelijke kansen.”

Meer uit het thema ouderbetrokkenheid