Hafsa Chairi kwam vele barrières tegen in ons onderwijssysteem. Toch rondt ze momenteel drie universitaire masteropleidingen af: Communicatiewetenschappen, Theologie & Religiewetenschappen en Spiritual Care. Eind vorig jaar liep ze een dag mee met minister Bussemaker.

Geschreven door
Wouter
Op augustus 11, 2017
Talentontwikkeling

Met welke boodschap ging je naar het ministerie?

Ik wilde minister Bussemaker op het hart drukken dat er géén gelijke kansen bestaan in ons onderwijssysteem. Alles hangt af van de mate waarin de student gelooft in zichzelf. Te vaak ben je afhankelijk van of je iets gegund wordt. Of mensen je leergierigheid stimuleren of dat ze je tegengehouden omdat je een andere mening of een ander uiterlijk hebt. Als je een hoofddoek draagt of een andere huidskleur hebt, tellen fouten zwaarder. Die druk om je te bewijzen is zo sterk dat je het bijna niet durft te proberen. Iedereen die betrokken is bij het onderwijs dient talent te ontdekken en stimuleren. En talent zit vaak in ‘anders zijn’.  We hebben dus professionals nodig die daar oog voor hebben. Ik was succesvol omdat ik nieuwe wegen in durfde te slaan, bijvoorbeeld door voortijdig een niveau hoger te gaan studeren of meerdere masters tegelijk te volgen. Ik dacht en handelde buiten de kaders van het onderwijssysteem. Geef studenten, docenten en school- en universiteitsdirecties de ruimte om dat aan te moedigen.

 

Welke barrières kwam je zelf tegen?

Zoveel. Ik werd na de basisschool onterecht op een laag niveau gezet en moest zelf stap voor stap opklimmen. Ik verlangde naar onderwijsomgeving waarin ik begrepen en uitgedaagd werd, zodat mijn talenten konden schitteren. Veel jongeren geloven niet dat je kunt opklimmen in ons onderwijssysteem. Ze zijn niet goed geïnformeerd, vinden zichzelf niet slim genoeg, staan er vaak alleen voor of kunnen het niet betalen. Ik ben er gekomen door mijn verlangen naar kennis, maar ik heb vakken op de middelbare school moeten missen die ik op een hoger niveau wel had kunnen volgen, zoals Frans of beter Engels. Ik moest een geavanceerde rekenmachine lenen van de decaan omdat mijn ouders konden het niet betalen. We verspillen nu zoveel talent doordat jongeren hun energie moeten steken in barrières, in plaats van in studeren.

 

Wat heb je geleerd van de minister?

Minister Bussemaker zei tegen me: “Je hebt je eigen helden die je helpen, maar jij kan met jouw verhaal en persoonlijkheid ook weer een held zijn voor iemand anders. Ik hoop dat je al je masters met succes afrondt én dat jij een van de eerste vrouwelijke hoogleraren met een hoofddoek in Nederland wordt”. Die woorden hebben me geraakt. Ik voelde me aangemoedigd om mijn dromen te blijven najagen.

 

Meer uit het thema talentontwikkeling