Als je voor een dubbeltje geboren bent

Ik ben Linda, vierdejaars pabostudent en stagiaire bij de Gelijke Kansen Alliantie. Dit is een programma van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap waar men zich inzet om onderwijskansen voor kinderen in Nederland zoveel mogelijk gelijk te maken. In dit blog vertel ik over het initiatief IMC Basis. Kinderen van OBS de Marke in Apeldoorn maken via dit programma kennis met verschillende beroepsgroepen.

Geschreven door
Linda
Op oktober 7, 2018
Loopbaanoriëntatie en begeleiding

‘Als je voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje’ is een uitspraak van vroeger waar men zich nu tegen afzet. Toentertijd draaide dat om verschillende standen in de maatschappij. De standen zijn er gelukkig niet meer in die vorm maar het maakt helaas nog steeds uit waar jouw wiegje stond. Hoe graag men (ikzelf net zo goed) dat ook anders zou willen zien en daarvoor werkt. Mijn ouders zou ik niet in de categorie ‘zeer rijk’ plaatsen, maar zij konden voor mij wel jarenlang wiskundebijles betalen. Zonder had ik het VWO zeker niet gered. Dit ‘schaduwonderwijs’ is maar een voorbeeld van een factor die heeft bepaald dat ik uit mezelf kon halen wat erin zit. Zou het helpen als je weet wat je later wil worden?

IMC Basis, het eerste initiatief waar ik op bezoek ga, denkt van wel. Ik kijk mee met een middag waarbij twee groepen 8 van OBS de Marke in Apeldoorn les krijgen over fotografie. Ze werken al een aantal weken in het thema ‘Mijn eigen huis’ en zullen vandaag ook de wijk intrekken om foto’s te maken. Een aantal gastsprekers vertelt over fotografie, er worden foto’s vergeleken en in de wijk wordt gezocht naar verrassende elementen. Uiteindelijk gaan de kinderen een wijkkrant en een maquette van hun ideale wijk maken voor de expositie.

Fotografie, maar ook zorg, architectuur, recht en filosofie zijn voorbeelden van beroepsgroepen waar kinderen via dit programma kennis mee maken. Het doel is juist deze kinderen intrinsiek te motiveren om deel te nemen in de maatschappij. Als voorbeeld wordt genoemd dat een aantal kinderen vrijwilliger is geworden na een bezoek aan het dierenasiel. .

Het is duidelijk dat niet alleen IMC zelf, maar ook de school, gastsprekers en ouders heel enthousiast zijn. Niet voor niets is er iemand die speciaal voor de Marke zorgt dat dat alles tot in de puntjes geregeld is. Liz, de coördinator van IMC Apeldoorn en Deventer, geeft aan dat het een enorme puzzel is alles af te stemmen op elkaar en het inhoudelijke programma, dat weer past bij de rest van het curriculum. Ook aan de kinderen wordt gevraagd wie zij zouden willen uitnodigen. Een vlogger of voetballer is een graag geziene gast, maar wat willen ze daar dan van weten?

Als pabostudent kan ik deze vorm van onderwijs erg waarderen: de echte wereld in de klas brengen. De kinderen die ik deze dag gesproken heb zijn het dan ook unaniem eens dat deze lessen veel leuker zijn dan een normale donderdagmiddag, hoewel het wel verschilt aan de hand van wat er op het programma staat. Ze weten niet of een van hen later ook gaat werken als fotograaf of in het dierenasiel, en terecht: als middelbare scholieren al niet eens weten wat ze willen worden, hoe kunnen we dat dan van de basisschool verwachten? Deze kinderen weten in ieder geval wat er qua aanbod is.

Meer uit het thema loopbaanorientatie-en-begeleiding