Gelijke kansen door een kwartiertje per dag samen lezen

Geschreven door
Wouter
Op maart 30, 2017

Lezen is naast een leuk moment samen, ook heel belangrijk voor de ontwikkeling en kansen van een kind. 14% van de kinderen in Nederland loopt het risico later laaggeletterd te worden, omdat zij opgroeien in een taalarme omgeving. Kinderen hebben een stimulerende taalomgeving nodig, zowel op school als thuis.

Kinderen ontwikkelen zich razendsnel. Een goede taalontwikkeling zorgt voor meer gelijke kansen in de toekomst. Om te leren praten, lezen en schrijven, zijn kinderen afhankelijk van de taal die zij om zich heen horen en zien. Ouders hebben dus een belangrijke rol. Zo zorgt een kwartiertje samen lezen per dag niet alleen voor leesplezier bij jong en oud, het is ook goed voor de betrokkenheid van de ouder bij de ontwikkeling van het kind. Doordat het taalniveau van het kind verbetert, kunnen zij ook hun talenten beter ontwikkelen.


Zeven taaltips voor (groot)ouders

  1. Benoem steeds waar je mee bezig bent.
  2. Lees voor, zing en doe taalspelletjes.
  3. Maak nieuwe woorden duidelijk door dingen aan te wijzen.
  4. Verbeter niet, maar herhaal de zin op de goede manier.
  5. Voer gesprekjes, laat je kind vertellen.
  6. Stel (open) vragen.
  7. Meerdere talen thuis? Gebruik de taal die jij het beste beheerst.

Leren (voor)lezen op latere leeftijd

Tineke Wagner kon jarenlang nauwelijks lezen. Ze wilde heel graag dat haar kinderen en kleinkind dat wel op jonge leeftijd goed zouden leren. Tineke ‘las’ haar kleinkind Jackie daarom ook regelmatig voor. “Op een gegeven moment zei Jackie ‘stop er maar mee oma, want je verzint de verhaaltjes’. Jackie heeft toen op haar school verteld dat haar oma niet kon lezen. Ik ben toen alsnog naar school gegaan en nu kan ik het wel. Jackie is trots op me.”

Investeren in ouders is investeren in kinderen

Door te investeren in de ouderbetrokkenheid van laagtaalvaardige ouders investeer je in de ontwikkeling van hun kinderen. Vaak bestaat in gezinnen met lager opgeleide en laagtaalvaardige ouders geen (voor)leescultuur, waardoor taalachterstanden worden doorgegeven. Ouders zijn belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen, maar zij kunnen het niet alleen. Er zijn organisaties en programma’s die kunnen helpen.

Zo is een bibliotheek een laagdrempelige plek waar ouders met hun kinderen terechtkunnen om te lezen. De meeste bibliotheken bieden kinderen t/m 17 jaar een gratis lidmaatschap. En kinderen die als baby al zijn voorgelezen, zijn later beter in taal. Maak je je baby lid van de bibliotheek, dan krijg je een speciaal BoekStartkoffertje. Ook zijn er speciale programma’s, zoals Taal voor Thuis, dat ouders leert de (taal)ontwikkeling van hun kind(eren) te stimuleren.

De Leescoalitie

De Leescoalitie bestaat uit Stichting Lezen, Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB), Stichting Lezen & Schrijven, de bibliotheken: de Koninklijke Bibliotheek (KB) en Vereniging Openbare Bibliotheken (VOB), en Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum. Samen bundelen zijn hun krachten om zoveel mogelijk mensen aan te zetten tot lezen en voorlezen. Meer weten? Zie www.leescoalitie.nl of neem contact op via leescoalitie@lezen.nl.