Wat gebeurt er thuis en op straat? En hoe komt de straat het klaslokaal binnen? Het Mundus College in Amsterdam-West kampte met onveiligheid op school. Directeur Dyane Brummelhuis zocht naar oplossingen.

Geschreven door
Merel Ek
Op mei 23, 2018

“Ik wilde dat docenten vaardiger werden in de omgang met jongeren met een straatcultuur. Met alleen macht red je het niet. Ik vond het antwoord in samenwerking met wetenschapper Iliass El Hadioui. Hij schreef ‘Hoe de straat de school binnendringt’ en ontwikkelde samen met vier andere scholen in de grootstedelijke context de Transformatieve Schoolmethode.

Het Mundus College startte vier jaar geleden met het volgen van drie masterclasses van El Hadioui. “Leraren zijn vaak sterk qua didactiek en vakkennis, maar hebben nog winst te behalen op sociaalpsychologisch vlak. Onze school telt bijvoorbeeld 59 nationaliteiten, dat vraagt om een speciale aanpak.” De masterclasses gaven inzicht, maar Brummelhuis wilde meer.

“Daarom zijn we deze zomer samen met basisschool El Kadisha en mbo-college West een professionaliseringsslag binnen de Leergemeenschap Slotervaart gestart. De VU onderzoekt welke interventies leiden tot ander gedrag. Hoe kunnen kinderen hun sociaaleconomische status overstijgen? Vervolgens kun je dit vertalen naar competenties in lerarenopleidingen.”

Dankzij de subsidie van de Gelijke Kansen Alliantie starten basisschool El Kadisha en twee teams van het Mundus College met de training Transformatieve Schoolmethode. Daarnaast wordt het geld ingezet voor kennisdeling. Brummelhuis vindt het belangrijk dat iedereen binnen haar school dezelfde regels hanteert.

“Je moet helder zijn in wat je tolereert. Doe je dat niet, dan ben je zó twintig minuten van je lestijd kwijt bij een incident. Je ziet al dat er minder incidenten zijn. Uiteindelijk moet het tot minder uitval en hogere resultaten leiden.”

Meer weten? Neem contact op met Dyane Brummelhuis (directeur).

E: d.brummelhuis@mundus.espritscholen.nl

T: 020 5854 841